{"vars":{{"pageTitle":"Turystyka w Polsce przyciąga Europejczyków. Chcą coolcation, a nie upału","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["300klimat","news"],"pageAttributes":["300klimat","adaptacja-do-zmian-klimatu","branza-turystyczna","cele-wakacyjne","infrastruktura","kryzys-klimatyczny","kurorty","main","najnowsze","nieruchomosci-luksusowe","nieruchomosci-premium","regiony-turystyczne","ruch-turystyczny","rynek-nieruchomosci","turystyka","wakacje-2025"],"pagePostAuthor":"Zespół 300Gospodarki","pagePostDate":"11 sierpnia 2025","pagePostDateYear":"2025","pagePostDateMonth":"08","pagePostDateDay":"11","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":741216}} }
300Gospodarka.pl

Zmiany klimatu kierują turystów do Polski. Kurorty zyskują na popularności i inwestycjach

Coraz częstsze fale upałów i ekstremalne zjawiska pogodowe w basenie Morza Śródziemnego sprawiają, że turyści szukają chłodniejszych miejsc na wakacje. Polska – z temperaturami latem o 15 stopni niższymi niż na południu Europy – staje się coraz atrakcyjniejszą alternatywą. Turystyka w Polsce i inwestycje w nadmorskich i górskich kurortach korzystają na tym trendzie.

Według Eurostatu w 2024 roku Polskę odwiedziło 38,8 mln turystów, którzy zarezerwowali 97,6 mln noclegów. Turyści zagraniczni stanowili ponad jedną piątą odwiedzających.

Coolcation w polskim wydaniu

Eksperci z branży nieruchomości premium wskazują, że trend „coolcation” – wybierania chłodniejszych miejsc na urlop – może w kolejnych latach jeszcze się umacniać. Jak mówi Tomasz Kozioł, partner zarządzający Marshall Real Estate, coraz częściej do polskich kurortów przyjeżdżają goście z Niemiec, Skandynawii, a nawet z południa Europy.

– Temperatury w Polsce w okresie letnim są znacznie bardziej komfortowe niż w tradycyjnych celach podróży wakacyjnych południa Europy. Wiele osób szuka chłodniejszych miejsc i ten trend – coolcation – okazuje się dobry dla marketingu polskich kurortów – mówi ekspert.

Rynek nieruchomości wakacyjnych przyspiesza

Rosnąca liczba turystów przekłada się na wzrost inwestycji w segmencie premium. Według Tomasza Kozioła w najlepszych lokalizacjach ceny nieruchomości wakacyjnych rosną o 15-20 proc. rocznie. Popularne są nie tylko nadmorskie miejscowości i Zakopane, ale też Mazury, które wciąż są odkrywane przez turystów i inwestorów.

– Klienci zagraniczni doceniają nie tylko klimat, ale także wysoką jakość nowych inwestycji, nowoczesną infrastrukturę i relatywnie przystępne ceny w porównaniu do zachodnioeuropejskich kurortów – dodaje Kozioł. Przykładowo, w Łebie luksusowe apartamenty kosztują średnio 14 tys. zł za mkw., a w Mikołajkach – około 17 tys. zł.

Infrastruktura i zrównoważona turystyka

Turystyka w Polsce może przyciągać zagranicznych gości, ale konieczna jest rozbudowa infrastruktury turystycznej. W polskich kurortach powstają nowe hotele, restauracje, centra SPA i obiekty rekreacyjne.

– Polskie kurorty przechodzą prawdziwą rewolucję jakościową. Standardy usług dorównują już tym znanym z najlepszych europejskich miejsc, a często je przewyższają stosunkiem jakości do ceny – mówi Kozioł.

Coraz większe znaczenie ma też turystyka zrównoważona. Polska, oferując kontakt z naturą bez nadmiernej komercjalizacji, zyskuje przewagę konkurencyjną.

Eksperci prognozują, że zmiany klimatyczne będą sprzyjać dalszemu wzrostowi zainteresowania Polską jako kierunkiem wakacyjnym. Jak mówi Tomasz Kozioł, jesteśmy „na początku wielkiej zmiany w europejskiej turystyce”. Polska ma szansę stać się jednym z głównych beneficjentów tej transformacji, o ile będzie kontynuować rozwój infrastruktury i utrzymywać wysoką jakość usług.


Polecamy także: