Polska Grupa Lotnicza, właściciel PLL LOT, potwierdziła, że przejmie niemiecką wakacyjną linię lotniczą Condor. Wspólnie stworzą jedną z wiodących europejskich grup lotniczych, przewożącą łącznie około 20 mln pasażerów rocznie.

Informacja została potwierdzona na wspólnej konferencji prasowej prezesa PGL oraz LOT Rafała Milczarskiego i prezesa linii Condor Ralfa Teckentrupa w piątek.

Bank Pekao SA był na czele konsorcjum finansowego, które sfinansuje transakcję przejęcia. W konsorcjum poza Pekao znalazł się także bank PKO BP oraz ubezpieczyciel PZU SA, a Bank Gospodarstwa Krajowego zapewnił gwarancje finansowe.

Po przejęciu działalność Polskiej Grupy Lotniczej, która jest właścicielem LOT-u i kilku powiązanych spółek lotniczych, zwiększy się dwukrotnie – powiedział na konferencji Rafał Milczarski, prezes LOT. Zyski firmy także się podwoją.

„Tworzymy jedną z największych grup lotniczych w Europie. (…) Z mojego punktu widzenia nie ma lepszego partnera w Europie dla LOT-u niż Condor” – dodał Milczarski.

„Dziś jest wyjątkowy dzień: poinformowanie, że Condor jest bezpieczny, a niepewność dotycząca naszej przyszłości odchodzi w przeszłość” – powiedział prezes Condora Ralf Teckentrup. Dodał, że ma nadzieję, że dzięki nowym właścicielom Condor będzie w stanie dokonać jeszcze więcej niż do tej pory.

„Będziemy stawiali na zrównoważony rozwój: to, że LOT to potrafi, pokazują ostatnie lata, kiedy linia dynamicznie się rozrosła” –  dodał Teckentrup.

Obaj prezesi także obszernie dziękowali przedstawicielom swoich rządów, w tym premierowi Mateuszowi Morawieckiemu oraz Peterowi Altmaierowi, niemieckiemu ministrowi gospodarki i energii.

Premier Morawiecki odniósł się do tej transakcji i powiedział: „Ekspansja LOT jest symboliczna i napawa nas dumą. Skuteczne zdobywanie rynków zagranicznych jest jednym z najważniejszych ogniw ‚Planu na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju’. Dziś polska gospodarka i krajowe firmy nie mają kompleksów.”

Przejęcie Condora przez LOT: finał kilkumiesięcznych poszukiwań

Poszukiwania inwestora trwały kilka miesięcy, a w ostatnich w doniesieniach medialnych wymieniano trzech graczy poważnie zainteresowanym przetargiem: LOT, amerykańskiego inwestora finansowego Apollo wraz z niemieckimi operatorami i współinwestorem oraz brytyjską firmę inwestycyjną Greybull.

Informacje o tym, że LOT stanął do wyścigu o przejęcie Condora pojawiły się po raz pierwszy 16 stycznia.

Condor to największa wakacyjna linia lotnicza w Niemczech, istniejąca od 1956 r.: ma 41 samolotów i lata do 81 portów lotniczych na całym świecie, w tym na Karaiby, Ameryki Południowej, Afryki czy Azji. Głównym hubem jest port lotniczy Frankfurt. Każdego roku obsługuje około 9,4 mln pasażerów.

Condor został wystawiony na sprzedaż po tym, jak we wrześniu zeszłego roku spółka-matka Condora, brytyjskie biuro podróży Thomas Cook, ogłosiło upadłość. Condor to konkurent Lufthansy i Tuifly.

Linie po przejęciu przez PGL zachowają swoją dotychczasową nazwę i pozostaną pod zarządem obecnego zespołu kierowniczego.

Według niemieckiego tygodnika Der Spiegel Polskie Linie Lotnicze LOT dzięki transakcji mogły po raz pierwszy uzyskać masę krytyczną, aby umocnić swoją pozycję na rynku.

Z pomocą Condora LOT mógłby rozszerzyć swoją sieć połączeń długodystansowych o destynacje typowo urlopowe.

>>> Polecamy też: Tak zmieniła się Polska w XXI wieku: nasze kluczowe megainwestycje ostatnich 20 lat