Łączny wolumen dostaw skroplonego gazu ziemnego LNG do terminalu w Świnoujściu wyniósł 4,4 mln ton w 2022 r. To o 57 proc. więcej, niż rok wcześniej, podała Grupa Orlen. Ogółem grupa odebrała rekordową liczbę 58 ładunków LNG w ubiegłym roku
– W 2022 r. PGNiG z grupy Orlen odebrało w Świnoujściu 58 ładunków LNG. To o 23 więcej niż rok wcześniej, kiedy do terminalu im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego przypłynęło 35 statków, przywożąc łącznie 2,8 mln ton LNG – czytamy w komunikacie.
– W ubiegłym roku najwięcej, bo 36 dostaw pochodziło ze Stanów Zjednoczonych. Na drugim miejscu znalazły się ładunki z Kataru – 18 statków. Ponadto Grupa importowała gaz skroplony również z Nigerii (2 dostawy), a także Trynidadu i Tobago oraz z Egiptu (po jednej dostawie) – czytamy dalej.
Grupa zwiększyła import przede wszystkim z terminali skraplających w Stanach Zjednoczonych. Stamtąd do Polski dotarło o 20 ładunków więcej niż w 2021 r., podkreślono.
– Dostawy skroplonego gazu ziemnego do terminalu im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego stały się w 2022 r. głównym źródłem zaopatrzenia Polski w gaz, zapewniając aż jedną trzecią krajowego zapotrzebowania na ten surowiec. […] W 2023 r. będziemy dalej optymalizować nasz portfel importu gazu. Pomogą nam w tym nowe jednostki do przewozu LNG wyczarterowane przez Grupę Orlen, z których dwie wejdą do służby już w tym roku – powiedział prezes PKN Orlen Daniel Obajtek, cytowany w komunikacie.
Intensyfikacja importu skroplonego gazu ziemnego była możliwa również dzięki rozbudowie terminalu w Świnoujściu. Od 2022 r. dysponuje on mocą regazyfikacyjną w wysokości 6,2 mld m3 rocznie. Jest to o 1,2 mld m3 więcej niż do tej pory. Łączny wolumen dostaw, które grupa Orlen sprowadziła w 2022 r. przez terminal w Świnoujściu, to 5,8 mld m3. Oznacza to wykorzystanie mocy regazyfikacyjnych terminalu na poziomie ok. 94 proc. W 2021 r. wskaźnik ten wyniósł 78 proc., przy mocy terminalu wynoszącej 5 mld m3.
Gaz z Litwy i USA
Grupa Orlen rozpoczęła w 2022 r. odbiór ładunków skroplonego gazu ziemnego w terminalu LNG w litewskiej Kłajpedzie. Było 8 takich dostaw o łącznym wolumenie pół miliona ton LNG. Odpowiada to 0,7 mld m3 gazu ziemnego w stanie lotnym w ub.r. Większość odebranego paliwa, po regazyfikacji, została przesłana do Polski nowo otwartym gazociągiem Polska-Litwa. Pozostała część trafiła na rynek państw bałtyckich, podano również.
Orlen zapowiada, że w 2023 r. – podobnie jak w 2022 r. – dominującym kierunkiem importu będzie USA. Ma to związek z realizacją dwóch umów długoterminowych z amerykańskimi firmami Chenierem i Venture Global, o łącznym docelowym wolumenie prawie 3 mln ton LNG rocznie.
– Umowa z Cheniere weszła w życie już w 2019 roku. Jednak dopiero od tego roku wolumen dostarczanego na jej podstawie gazu osiągnie docelowy poziom 1,45 mln ton rocznie, co odpowiada ok. 2 mld m sześc. gazu w stanie lotnym. Realizacja umowy z Venture Global rozpocznie się w ciągu 2023 r. – czytamy dalej.
Grupa Orlen ma także podpisaną umowę z Klaipedos Nafta, operatorem terminalu LNG w Kłajpedzie. Na jej podstawie może w tym roku sprowadzić do litewskiego gazoportu sześć ładunków LNG, podano również.
Grupa PKN Orlen zarządza rafineriami w Polsce, Czechach i na Litwie. Prowadzi działalność detaliczną w Europie Środkowej, wydobywczą w Polsce, Norwegii, Kanadzie i Pakistanie, a także zajmuje się produkcją energii, w tym z OZE i dystrybucją gazu ziemnego. W ramach budowy koncernu multienergetycznego spółka sfinalizowała przejęcia Energi, Grupy Lotos oraz PGNiG. Jej skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 131,5 mld zł w 2021 r. Spółka jest notowana na GPW od 1999 r.
Polecamy:
- Polska i Czechy chcą budować drugie połączenie gazowe. Współpraca ma też objąć pływający terminal
- Europa odcina się od rosyjskiej ropy naftowej. Ale gazem LNG nie wzgardzi
- Ministerstwo klimatu: Dostawy gazu na 2023 r. zabezpieczone. Zużycie spada