Przychody polskiej branży gier w ciągu ostatnich pięciu lat wzrosły o 250 proc. Polskie gry cieszą się zainteresowaniem na innych kontynentach, trafiają głównie do Ameryki Północnej, Azji i zachodniej Europy.
Przychody polskiej branży gier wyniosły w ubiegłym roku 1,28 mld euro, wynika z najnowszego raportu „The Game Industry of Poland – report 2023”, przygotowanego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) we współpracy z Centrum Rozwoju Przemysłów Kreatywnych, Ministerstwem Rozwoju i Technologii.
Wśród statystyk finansowych najbardziej napawające optymizmem są wskaźniki wzrostu przychodów rok do roku, nawet pomimo jednorazowego – 8-procentowego spadku w 2021 r. W sumie w ciągu ostatnich pięciu lat branża urosła o 250 proc.
Czytaj także: CD Projekt chwali się zainteresowaniem sztandarową grą. Pomógł serial na Netfliksie
W maju 2023 roku w Polsce działało w niej około 494 producentów i wydawców gier, którzy zatrudniają ponad 15 tys. osób. Łącznie branża co roku wypuszcza ponad 530 nowych wydań gier na kilkunastu platformach. Polacy coraz bardziej doceniają też gry jako kolejny nośnik kultury – zwracają uwagę twórcy raportu.
Polskie gry dla zagranicznych graczy
Polskie gry są ważnym towarem eksportowym. Kluczowe regiony dla sprzedaży polskich gier to Ameryka Północna, Europa i Azja. Każdy z tych trzech kontynentów odpowiada za 20-40 proc. całkowitej sprzedaży, w zależności od tytułu.
Ogółem, kontynenty półkuli północnej stanowią od 75 do 90 proc. całkowitej sprzedaży gier z Polski. Czołowymi krajami, w których polskie gry są popularne, są USA, Chiny, Wielka Brytania, Niemcy i Francja. Gracze z Kolonii czy Birmingham wykazują duże zainteresowanie naszymi tytułami strategicznymi i symulatorami.
W Japonii sukces osiągnęły polskie horrory dostępne w szczególności na Steamie, ale także konsolach i Switchu. Z kolei gracze w Korei Południowej docenili polskie gry strategiczne. Inne rynki, które są często uważane za znaczące to Brazylia, Rosja i Turcja.
300Sekund od września w nowej odsłonie. Zapisz się już dziś na nasz codzienny newsletter.
Biorąc jednak pod uwagę fakt, że ceny gier na tych rynkach są o 40-50 proc. niższe niż w Europie czy w Polsce, stanowią one zazwyczaj zaledwie 2-4 proc. sprzedaży. Szacuje się, że udział dystrybucji cyfrowej w światowej sprzedaży polskich gier przekroczył w 2020 roku 85 proc. i nadal rośnie.
– Gry takie jak „Timberborn”, „Against the Storm” czy „Papetura” podbiły serca graczy na całym świecie, a ponadto „Papetura” została nagrodzona na Independent Games Festival. Polska, znana już na całym świecie z wysokiej jakości produkcji gier, zaznacza swoją obecność na arenie światowej, wzmacniając tzw. soft power naszego kraju – mówi Kuba Wójcik, prezes Indie Games Polska.
Oczywiście najbardziej widoczne są polskie produkcje AAA (w przemyśle gier komputerowych określa się tak gry o najwyższych budżetach przeznaczonych na produkcję i promocję), gdzie na pierwszym miejscu plasuje się „Wiedźmin 3: Dziki Gon”. Produkcje AAA stanowią jednak niespełna 27 proc. tytułów polskiej produkcji, które mogą pochwalić się sprzedażą miliona i więcej kopii na całym świecie.
Przed branżą dużo pracy
Nadal przed branżą jest dużo do zrobienia. Jak zwracają uwagę twórcy raportu, przed Polakami cały czas dużo pracy, aby w kategorii przychodów doścignąć europejską czołówkę. Wyprzedzają Polskę kraje wysoko rozwinięte, takie jak Wielka Brytania i Francja, Niemcy, Finlandia czy Szwecja.
Wiadomo również, że branża będzie potrzebować więcej rąk do pracy. W poszukiwaniu tych najbardziej doświadczonych sektor sięga coraz częściej po obcokrajowców, którzy stanowią już 14,5 proc. wszystkich zatrudnionych. Utrzymywanie takiego tempa wzrostu oznacza zatrudnianie niemalże 2000 nowych pracowników corocznie.
Na to zapotrzebowanie częściowo odpowiadają krajowe instytucje oświatowe. Prawie jedna czwarta uczelni publicznych oferuje co najmniej jeden kierunek edukacyjny związany z grami. Wskaźnik ten jest wyższy w obrębie specjalności, ponieważ 40 proc. uczelni technicznych uczy programowania gier, a 43 proc. uczelni artystycznych – oprawy graficznej gier.
„The Game Industry of Poland – report 2023” to już trzecia edycja publikacji, której celem jest wspieranie eksportu polskich gier i pomoc przedsiębiorcom, budującym ten sektor, w docieraniu do zagranicznych kontrahentów. Raport zawiera aktualne dane statystyczne, analizę i dyskusję tychże, a także profile ponad 190 polskich firm z branży gier.
Oprac. Emilia Derewienko
Czytaj także:
- CD Projekt ogłasza prace nad nową grą z serii Wiedźmin
- Wojna gigantów na technologie AI. Microsoft chce konkurować z Google
- Po nitce do kłębka. Czyli co łączy pajęczynę i chorobę Alzheimera
- Waluty cyfrowe to nie żart. Poznajcie e-euro, czyli europejską odpowiedź na kryptowaluty
- Cyfrowy feudalizm, czyli wyzysk hollywodzkich scenarzystów w złotej erze telewizji