Wraz z rozpoczęciem prac nowego rządu, rozpoczyna się audyt projektów na kolei. Chodzi o inwestycje PKP Polskich Linii Kolejowych – zdaniem nowego rzadu nie wszystkie z nich są zasadne w zaplanowanym kształcie. Ich wartość oceniać będzie Piotr Malepszak, wiceminister infrastruktury i manager kolejowy, podaje Puls Biznesu.
Malepszak po wyborach został wiceministrem infrastruktury, wcześniej był m.in. prezesem spółki Centralny Port Komunikacyjny. Teraz będzie nadzorował przetargi w PKP PLK – i zasadność niektórych z nich już kwestionuje. To m.in. realizacja obwodnicy towarowej Poznania, inwestycja ma już wykonawcę.
Czytaj także: Degradacja kolei nie tylko w Polsce. W trzy dekady Europa straciła 15 tys. km linii kolejowych
– Przegląd inwestycji wartej 1,4 mld PLN ujawnił poważne błędy (…). Projekt ten wymaga wielu poprawek, a kolejne podobnych przeglądów – napisał Piotr Malepszak w mediach społecznościowych. Nowy wiceminister zauważa, że planowany rozkład torów nie przyczyni się do zwiększenia przepustowości linii. Do jego wątpliwości przychylili się też europejscy urzędnicy, którzy nie przyznali inwestycji dofinansowania z CEF.
Takich przeglądów i analiz istniejących już postępowań przetargowych będzie więcej, bo także inwestycje na kolei wymagają weryfikacji, przekonują eksperci. Jak mówi w rozmowie z PB Jakub Majewski, prezes Fundacji ProKolej, efektywność projektów od lat jest niska, a po modernizacjach nie następuje poprawa, lecz wręcz pogorszenie przepustowości. Robią się także coraz większe zatory – to z powodu zlikwidowania mijanek.
Nowy wiceminister deklaruje, że „niebawem omówi sprawę”. Na realizację zadań czekają bowiem nie tylko pasażerowie i kolejarze, ale i przedstawiciele firm budowlanych. Obawiają się, że zwłoka na kolei utrudni im wyjście z „inwestycyjnego dołka”. Malepszak podkreśla, że realizacja do połowy 2026 r. – aby zdążyć z rozliczeniem kolejnych pieniądze na kolej – największych projektów „jest poważnie zagrożona”.
Chcesz być na bieżąco? Subskrybuj 300Sekund, nasz codzienny newsletter! Obserwuj nas też w Wiadomościach Google.
Branża liczy jednak, że rząd nie dopuści do niewykorzystania funduszy unijnych, a zmiany na liście zostaną szybko wdrożone.
– Dobrze, że minister szybko rozpoczął przegląd inwestycji. Mam nadzieję, że wkrótce przedstawi listę projektów, które nie budzą wątpliwości i mogą być realizowane natychmiast. W przypadku zadań wymagających głębszej weryfikacji z pewnością konieczne będzie podjęcie rozmów z Komisją Europejską – mówi Jan Styliński, prezes Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa.
Czytaj także:
- Europa wraca na tory po pandemii. Francja i Niemcy liderami przewozu pasażerów kolejowych
- Rząd na odchodne nowelizuje uchwały. Spółki kolejowe dostaną więcej pieniędzy
- Pociągiem z Warszawy do Lizbony. Subiektywny kolejowy przewodnik po Europie