Rząd znowelizował dwie uchwały dotyczące kolei. Zarządcy infrastruktury kolejowej dostaną więcej pieniędzy. Poza tym PKP Intercity otrzyma większą rekompensatę za świadczenie usług publicznych. W planach jest też dokapitalizowanie PKP PLK.
Rząd wprowadził nowe zapisy w uchwale ws. Krajowego Programu Kolejowego (KPK) oraz w uchwale dotyczącej finansowania międzywojewódzkich i międzynarodowych przewozów pasażerskich w transporcie kolejowym.
Więcej pieniędzy dla zarządców
Z KPK do programu wsparcia infrastruktury kolejowej przesuniętych zostanie 1,3 mld zł (do 2028 r.). Środki, którymi dysponuje KPK, pochodzą z budżetu państwa.
Planowane jest także dokapitalizowanie PKP PLK S.A. w 2024 r. skarbowymi papierami wartościowymi w wysokości 1,3 mld zł, z przeznaczeniem na finansowanie inwestycji realizowanych przez spółkę w ramach KPK.
Bądź na bieżąco z najważniejszymi informacjami subskrybując nasz codzienny newsletter 300Sekund! Obserwuj nas również w Wiadomościach Google.
– Aktualizacja Krajowego Programu Kolejowego związana jest m.in. z koniecznością przesunięcia środków na Rządowy Program wsparcia zadań zarządców infrastruktury kolejowej, w tym w zakresie utrzymania i remontów, do 2028 roku – podało w komunikacie Centrum Informacyjne Rządu (CIR).
CIR informuje jednocześnie, że aktualizacja KPK uwzględnia wyniki drugiego konkursu tzw. CEF2 Transport w unijnej perspektywie 2021-2027, gdzie została zwiększona pula środków UE o kwotę ponad 3 mld zł, co pozwoliło na zmniejszenie zaangażowania środków z budżetu państwa.
Rekompensata dla PKP Intercity
Natomiast w ramach nowelizacji uchwały w sprawie finansowania międzywojewódzkich i międzynarodowych przewozów pasażerskich w transporcie kolejowym, zwiększona została kwota przeznaczona na to dofinansowanie o 6,5 mld zł do roku 2030, z czego w 2024 r. będą to 603 mln zł.
– Rząd zwiększy środki na dofinansowanie międzywojewódzkich i międzynarodowych kolejowych przewozów pasażerskich w latach 2024–2030. Chodzi o podwyższenie rekompensaty w ramach umowy ramowej o świadczenie usług publicznych w zakresie międzywojewódzkich i międzynarodowych kolejowych przewozów pasażerskich, zawartej między ministrem infrastruktury a PKP Intercity S.A – oznajmiło Centrum Informacyjne Rządu.
Jak podkreślono, ze względu na szok inflacyjny i energetyczny, który spowodowany został pandemią oraz atakiem Rosji na Ukrainę, dotychczasowa kwota rekompensaty dla PKP Intercity nie pokrywa całkowitego deficytu kolejowych międzywojewódzkich i międzynarodowych przewozów pasażerskich.
Zwiększenie dofinansowania ma pozwolić na utrzymanie oraz poprawę dostępności komunikacyjnej regionów. Siatka połączeń dalekobieżnych powinna połączyć wszystkie polskie województwa.
To też może Cię zainteresować:
- Newag i Pesa w konsorcjum. Chodzi o zamówienie PKP IC na piętrowe pociągi
- Nie tylko stolice. Nieoczywiste miejsca za granicą, do których dojedziesz pociągiem z Polski
- Pociągiem szybciej. PKP Intercity skróci czas podróży na głównych trasach
- Greenpeace: Władze zachęcają do podróży samolotem, nie pociągiem. A Europa płonie