Newag i Pesa będą współpracować w konsorcjum. Wystartują w postępowaniu na dostawę składów typu push-pull dla PKP Intercity. Zamówienie zostało już raz unieważnione.
Newag i Pesa zawarły umowę konsorcjum, która kontynuuje współpracę z września 2021 r. W jej ramach brały udział w postępowaniu na dostawę 38 siedmiowagonowych składów piętrowych typu push-pull wraz z 45 lokomotywami wielosystemowymi oraz świadczeniem usług utrzymania lokomotyw wielosystemowych, prowadzonym przez PKP Intercity, które zostało unieważnione.
Czytaj także: Pierwsza wodorowa lokomotywa w Polsce. Testy pojazdu od Pesy już ruszyły
Firmy postanowiły utworzyć konsorcjum, gdyż złożenie indywidualnych ofert w nowym postępowaniu obarczone byłoby ryzykiem niewykonania zamówienia. To jest bowiem bardzo złożone. Podział prac pomiędzy stronami zostanie dopiero ustalony.
Skład typu push-pull to skład zmiennokierunkowy, w którym lokomotywa może ciągnąć lub pchać wagony. Zaletą jest to, że taki pociąg może wjechać na stację i odjechać w przeciwnym kierunku bez konieczności przepinania lokomotywy z jednego końca składu na drugi.
To drugie postępowanie o udzielenie zamówienia. Zamawiający, czyli PKP Intercity, nie podał w nim szacunkowej wartości.
Newag zajmuje się produkcją, modernizacją oraz naprawami taboru kolejowego i szynowego. Zadebiutował na warszawskiej giełdzie w 2013 r.; wchodzi w skład indeks sWIG80. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 964 mln zł w 2022 r. Pesa Bydgoszcz to polski producent pojazdów szynowych, zajmuje się także modernizacjami, naprawami i przeglądami taboru.
Czytaj także:
- Kolej w każdym powiecie czy własne auto? Tak transport w Polsce widzą politycy przed wyborami
- Wsparcie kolei? Nikt w to nie wierzy. Wywiad z prezesem Fundacji ProKolej
- Rekordowe lato PKP Intercity. W wakacje przewiozło 23 mln pasażerów