Zysk netto banku PKO BP w drugim kwartale 2020 roku wyniósł 803 mln zł, mniej o 34 proc. niż rok wcześniej. Zysk okazał się minimalnie wyższy od oczekiwań rynku, który spodziewał się 773 mln zł.
W pierwszym półroczu 2020 roku zysk netto wyniósł 1,3 mld zł, czyli spadł 37 proc. w ujęciu rocznym.
Według banku na spadek wyniku wpływ miało pogorszenie sytuacji w otoczeniu gospodarczym wywołane epidemią, co zmusiło PKO do utworzenia odpisów w kwocie 581 mln zł.
Na zmniejszenie zysków wpłynęły także: wzrost kosztów ryzyka prawnego walutowych kredytów hipotecznych (186 mln zł), koszt automatycznych zwrotów prowizji z tytułu wcześniejszej spłaty kredytów detalicznych oraz koszt rezerwy zawiązanej na zwroty tych prowizji (175 mln zł), a także inne koszty regulacyjne (140 mln zł).
„W pierwszej połowie 2020 roku, grupa PKO BP wypracowała 1,3 mld zł zysku netto. To wynik wyraźnie niższy niż przed rokiem, ale jednocześnie jego dynamika jest lepsza niż w całym sektorze bankowym. Przyczyniło się do tego dobre przygotowanie na trudniejsze warunki gospodarcze, w które wkroczyła z bardzo dobrymi parametrami finansowymi. Dzięki temu w najostrzejszej fazie kryzysu, mogła skupić się na przyspieszeniu cyfryzacji. Owocem tych działań jest min. uruchomiona na początku lipca platforma Automarket, wdrożenie otwierania wybranych rachunków osobistych na selfie oraz udostępniony już na pełną skalę asystent głosowy naszej aplikacji IKO” – powiedział Zbigniew Jagiełło, prezes zarządu PKO Banku Polskiego.
PKO BP poinformiwał również, że realizuje swoje cele związane z cyfryzacją.
Na przełomie kwartału bank uruchomił pierwszą w Polsce bankową platformę do zakupu samochodów nowych i używanych – Automarket. Platforma przenosi do świata cyfrowego cały proces zakupu aut: od wyboru właściwej oferty, przez realizację płatności lub wybranie sposobu finansowania, po dostawę samochodu pod wskazany adres.
Bank przewiduje także, że najpóźniej za trzy lata kluczowe biznesowe systemy IT banku będą działały w chmurze obliczeniowej opartej o architekturę hybrydową.
Czytaj więcej: PKO BP przeniesie kluczowe systemy do chmury w ciągu 3 lat. Platforma sprzedaży aut ruszy już w połowie roku
Liczba aktywnych aplikacji IKO wzrosła o ponad milion w ujęciu rocznym, a w stosunku do pierwszego kwartału bieżącego roku liczba aktywnych kont IKO wzrosła o prawie 200 tysięcy. W sumie aktywnych aplikacji IKO na jest obecnie około 4,7 mln.
Bank rozwija też swoją aplikację mobilną – wprowadził funkcję opartego na sztucznej inteligencji asystenta głosowego, dzięki której klienci PKO BP korzystający z IKO mogą m.in. zrobić przelew, sprawdzić stan konta i jego historię oraz zapłacić BLIKIEM.
W kwestii umów kredytowych bank poinformował, że sprzedaż kredytów konsumpcyjnych i mieszkaniowych w drugim kwartale wyniosła 3,8 mld zł (wobec 7,1 mld zł w pierwszym kwartale), ale w lipcu sprzedaż kredytów gotówkowych powróciła do poziomów sprzed drugiego kwartału 2020 roku.
PKO BP jest największym bankiem notowanych na warszawskiej giełdzie i trzecią największa spółką. Kapitalizacja banku wynosi około 28 mld zł.
29,4 proc. udział w akcjonariacie PKO BP posiada Skarb Państwa.
Czytaj także:
PKO BP: Dynamika kredytów dla mikroprzedsiębiorców najniższa od 17 lat