W obliczu największego w historii kryzysu branży lotniczej Komisja Europejska i Rada Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej zaakceptowały pakiet pomocowy dla LOT-u w wysokości 2,9 mld PLN – poinformował polski przewoźnik lotniczy.
Pakiet pomocowy składa się on z pożyczki w kwocie 1,8 mld PLN oraz podwyższenia kapitału zakładowego o 1,1 mld PLN. Takie warunki finansowania umożliwiła dobra kondycja LOT-u sprzed pandemii.
Przeważającą część kwoty pomocy LOT zobowiązał się spłacić wraz z odsetkami, zapewniającemu finansowanie Polskiemu Funduszowi Rozwoju.
LOT wskazał, że dzięki „znaczącemu wzrostowi zyskowności i liczby przewiezionych pasażerów” w ostatnich latach, „nawet w sytuacji tak poważnego kryzysu w branży spółka może sięgnąć po finansowanie zwrotne, które na przestrzeni sześciu lat spłaci z wypracowywanych zysków”.
„Głównym kosztem działalności linii lotniczych są opłaty leasingowe za samoloty, które wnoszone są do zagranicznych instytucji finansowych. W związku z kryzysem wynegocjowaliśmy ich znaczącą obniżkę tak, abyśmy mogli wystąpić pomoc publiczną, a następnie jak najszybciej wypracować jej zwrot” – powiedział Rafał Milczarski, prezes LOT-u.
„Linia lotnicza jest napędem dla gospodarki, turystyki i gwarancją bezpieczeństwa logistycznego państwa. Przed pandemią, z roku na rok notowaliśmy wzrosty niemal w każdej kategorii i wypracowywaliśmy rekordowe zyski. Wiemy, jak wrócić na ścieżkę intensywnego rozwoju i to zrobimy” – dodał Rafał Milczarski, prezes LOT-u.
Kryzys całej branży
W wyniku pandemii od połowy marca br. pasażerski ruch lotniczy w całej Europie został wstrzymany na prawie 3 miesiące, co dla każdego przewoźnika lotniczego oznaczało wielomiliardowe straty. Sytuację pogorszył wyjątkowo zły sezon letni oraz ograniczenia, które wprowadziły kolejne europejskie kraje wraz z nastaniem jesieni.
Według prognoz IATA, w tym roku straty branży lotniczej na całym świecie netto wyniosą 118 mld USD, a w 2021 r. 38 mld USD. Globalny ruch lotniczy spadł o 66 proc. i potrzebuje kilku lat na powrót do stanu sprzed pandemii.
LOT jest kolejną linią lotniczą w Europie, która otrzyma pomoc rządową z powodu pandemii. Operujące w naszym regionie linie lotnicze otrzymały od swoich rządów wielomiliardowe wsparcie.
Jak wskazuje LOT, przed pandemią linia była rentownym, osiągającym rokrocznie zyski przedsiębiorstwem.
Od 2016 r. powiększył skalę działalności dwukrotnie, rozbudował swoją flotę z 45 do 80 samolotów oraz uruchomił 80 nowych połączeń. W 2019 r. przewiózł na pokładach swoich samolotów rekordową liczbę 10 mln pasażerów.
W 2020 r. planował m. in uruchomienie dalekodystansowych rejsów do Waszyngtonu i San Francisco oraz przewiezienie ok. 12 mln osób.
Według raportu TOR, który cytuje polska linia w komunikacie, sam LOT przyczynia się do powstania ok. 63,7 tys. miejsc pracy i ok. 0,56 proc. krajowego PKB (ok. 12 mld zł w skali roku), natomiast cały sektor lotniczy generuje w Polsce ok. 242 tys. miejsc pracy oraz 2,4 proc. PKB.