Wydłużone terminy płatności, wysokie koszty transportu, spowolnienie zielonej transformacji – to wyzwania, z którymi globalnie mierzy się biznes w 2023 r.
Wydarzenia powodujące zakłócenia na rynku w ostatnich kilku latach, takie jak pandemia COVID-19 czy inwazja na Ukrainę zmieniają globalne łańcuchy dostaw. Allianz Trade zapytał firmy o oczekiwania odnośnie eksportu w 2023 r., o wpływ zakłóceń łańcucha dostaw na ich działalność, ich plany, jak chcą zwiększyć pewność łańcuchów dostaw oraz o strategie dotyczące obszaru ESG (Environmental, Social, and Governance), czyli ochrony środowiska, odpowiedzialności społecznej i ładu korporacyjnego.
Zachowawcza ekspansja i wydłużone płatności
Z ankiet wynika, że firmy mają mniejszy apetyt na ekspansję na nowe rynki. Wolą umacniać swoja pozycję na tych, na których już są obecne. Taki wariant wybiera 63 proc. respondentów. A 47 proc. planuje inwestycje w nowych państwach.
Jednocześnie w porównaniu z rokiem ubiegłym, większy odsetek respondentów spodziewa się wydłużenia terminów płatności za eksport (42 proc. do 31 proc. w 2022 r.).
– Firmy mierzą się z kombinacją takich czynników jak niższy popyt, dodatkowa presja na rentowność i surowsze warunki kredytowania, wynikające z dalszego podnoszenia stóp procentowych przez banki centralne w celu obniżenia inflacji. W takich warunkach firmy wyraźnie przygotowują się na dłuższe terminy płatności z tytułu handlu zagranicznego i wyższe ryzyko braku płatności w 2023 roku – twierdzi Aylin Somersan Coqui, CEO Allianz Trade, cytowany w komunikacie.
Problemy logistyczne
Z badania wynika również, że pomimo poprawy przedsiębiorstwa nadal obawiają się zakłóceń w łańcuchach dostaw.
– Prawie 75 proc. ankietowanych wskazało, że utrudnienia logistyczne i wysokie koszty transportu mają umiarkowany lub znaczący wpływ na ich działalność eksportową w 2023 r., przez co stanowią największą przeszkodę w Niemczech, Włoszech i Polsce. Dla firm w USA i Hiszpanii największym wyzwaniem jest koszt i dostępność finansowania. Z kolei największą bolączką, z którą mierzą się w tym roku firmy w Wielkiej Brytanii, są wysokie ceny energii. We Francji firmy najbardziej obawiają się ryzyka braku płatności – wskazują eksperci.
Analitycy podkreślają jednocześnie, że poza tradycyjnymi źródłami finansowania, firmy coraz częściej sięgają po usługę odroczonych płatności (Buy Now, Pay Later), aby sfinansować działalność eksportową.
– Rosnąca dostępność tej formy finansowania może również odblokować finansowanie handlu dla małych i średnich przedsiębiorstw, które wcześniej unikały transakcji zagranicznych – twierdzi Ano Kuhanathan, dyrektor ds. badań przedsiębiorstw w Allianz Trade.
Czego biznes oczekuje od rządów?
Firmy najczęściej domagają się wsparcia finansowego w postaci pożyczek i dotacji gwarantowanych przez państwo. Aktywna polityka pracy na rzecz podnoszenia kwalifikacji pracowników zajmuje wśród wskazywanych potrzeb drugie miejsce. Trzecie oczekiwanie dotyczy zredukowania barier w handlu, w tym rezygnacji z podatku granicznego od emisji dwutlenku węgla.
Kryzys energetyczny podkręca tempo zielonej transformacji. W obliczu spowolnienia gospodarczego i ograniczeń finansowych ponad 80 proc. respondentów twierdzi, że w 2023 r. będzie przedkładać ciągłość biznesową nad zobowiązania w zakresie ESG. Firmy nie zrezygnowały jednak całkowicie z realizacji celów ESG: większość (85 proc.) podejmuje bardziej intensywne działania na rzecz przejścia na ekologiczne źródła energii w perspektywie długoterminowej, zwłaszcza w Hiszpanii, Stanach Zjednoczonych i Francji.
Chcesz być na bieżąco? Subskrybuj 300Sekund, nasz codzienny newsletter!
– Główne działania w zakresie ESG nadal koncentrują się na środkach krótkoterminowych, takich jak wybór ekologicznych środków transportu, większe oczekiwania wobec dostawców dotyczące standardów ESG lub poprawa standardów bezpieczeństwa i higieny pracy w łańcuchu dostaw. Priorytetem są jednak również bardziej strukturalne środki, takie jak opracowywanie zrównoważonych i innowacyjnych produktów i usług oraz zmniejszenie zaangażowania w działalność szkodliwą dla środowiska – tłumaczy Aylin Somersan Coqui.
Allianz Trade przeprowadził ankietę wśród prawie 3000 eksporterów z Francji, Niemiec, Włoch, Hiszpanii, Polski, Wielkiej Brytanii i Stanów Zjednoczonych.
Polecamy również:
- Eksport zboża to dobry interes. Ale to nie budżet Ukrainy na nim zarabiał
- Ukraina wznowiła eksport energii. Prąd płynie już do Polski
- Tak wojna wpływa na handel z Ukrainą. Eksport z Polski skokowo wzrósł
- Von der Leyen: 10. pakiet sankcji wobec Rosji ograniczy handel i eksport technologii [AKTUALIZACJA]