Ukraina dodała fast food Subway, amerykańską sieć restauracji, do swojej listy międzynarodowych sponsorów wojny – wynika z informacji opublikowanych na stronie Narodowej Agencji ds. Zapobiegania Korupcji.
W oświadczeniu napisano, że ponad 500 restauracji tej sieci pozostaje otwartych w Rosji, przekazując setki tysięcy dolarów podatków do rosyjskiego budżetu. Ukraińska Narodowa Agencja ds. Zapobiegania Korupcji twierdzi, że Subway „aktywnie reklamuje swoje działania poprzez sankcjonowane rosyjskie media społecznościowe i dostarcza jedzenie za pośrednictwem usług Yandex”. Po rozpoczęciu pełnowymiarowej inwazji Rosji na Ukrainę, firma nigdy nie ogłosiła opuszczenia rosyjskiego rynku – wskazuje Bloomberg.
Według NACP, Subway oświadczył, że wszystkie jego restauracje w Rosji są niezależnie prowadzone przez lokalne franczyzy, co jest sposobem utrzymania działalności Subway w Rosji. Ukraina uważa, że to oświadczenie wprowadza w błąd.
Oświadczenie NACP zaznacza, że Subway rzekomo wynajął rosyjską firmę prawniczą, aby znaleźć legalny sposób na pobieranie wynagrodzeń od rosyjskich franczyzobiorców. Wszystko dlatego, że firmy zachodnie nie mogą otrzymywać tantiem z powodu ograniczeń narzuconych przez banki. Według informacji agencji, firma prawnicza znalazła mechanizmy do legalnego pobierania tantiem od rosyjskich restauracji Subway.
– Nie było prób potępienia wojny Rosji przeciwko Ukrainie ze strony zarządu firmy – powiedział NACP.
(Oprac. Amelia Suchcicka)
Czytaj także:
- Rodziny z dziećmi chcą w Polsce zostać na stałe. Nowy raport o osobach z Ukrainy
- Zainteresowanie Ukrainą słabnie, ale kapitulacja Kijowa to absurdalny scenariusz [WYWIAD]
- Niektóre niemieckie firmy zostają w Rosji. Podają argumenty