Sprzedaż detaliczna w lipcu 2020 r. była wyższa o 3 proc. niż przed rokiem. W porównaniu z czerwcem 2020 r. sprzedaż wzrosła o 6,5 proc. – podał Główny Urząd Statystyczny.
Największy wzrost sprzedaży detalicznej w porównaniu z lipcem 2019 r. zaobserwowano w przedsiębiorstwach sprzedających meble, RTV i AGD (o 15,8 proc. wobec wzrostu o 15,9 proc. przed rokiem). Sprzedaż wzrosła także w kategoriach: „tekstylia, odzież, obuwie” (o 5,3 proc.); „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (o 2,3 proc.) oraz „pojazdy samochodowe, motocykle, części” (o 0,7 proc.) – podaje GUS.
Bum! Sprzedaż detaliczna jest już na plusie r/r (+3% r/r w cenach stałych) i bije prognozy. Kolejny dowód na dynamiczne odbicie konsumpcji towarów. pic.twitter.com/LZ35Nkt7yP
— Analizy Pekao (@Pekao_Analizy) August 21, 2020
Spadek sprzedaży nastąpił z kolei w handlu paliwami stałymi, ciekłymi i gazowymi (o 2,8 proc.) oraz żywnością, napojami alkoholowymi i wyrobami tytoniowymi (o 1 proc.). Sprzedaż farmaceutyków, kosmetyków, sprzętu ortopedycznego utrzymała się na niezmienionym poziomie.
Co ciekawe, w lipcu w porównaniu z czerwcem tego roku nastąpił spadek wartości sprzedaży detalicznej przez internet o ponad 10 proc. Udział e-commerce w handlu w czerwcu wynosił 7,7 proc., a w lipcu już 6,5 proc.
„Lipiec to po maju i czerwcu kolejny miesiąc, który wskazuje, iż otwarcie gospodarki przywróciło optymizm wśród konsumentów”, komentuje DNB Bank Polska.
„Odbicie sprzedaży detalicznej, większa skłonność do wydawania – szczególnie w kategoriach związanych z poprawą komfortu w naszych mieszkaniach, takich jak meble, rtv i agd – oraz powrót klientów do kanałów tradycyjnych – przede wszystkim w kategorii tekstylia, odzież i obuwie. To zdecydowanie dobra wiadomość, zwłaszcza dla właścicieli sklepów w galeriach handlowych.”
Wakacje w czasach pandemii. Jak Polacy spędzają urlop w 2020 roku?