Od 2022 roku FCA będzie produkować w swojej fabryce w Tychach trzy nowe modele marek Alfa Romeo, Jeep i Fiat. Wśród nich znaleźć mają się także modele elektryczne. To pierwszy przypadek w historii, gdy w tyskiej fabryce produkowane będą samochody Jeepa i Alfy Romeo.
Inwestycja koncernu obejmować będzie produkcję elektrycznych i hybrydowych samochodów typu SUV.
Samochody produkowane w Tychach mają być oparte na zupełnie nowej dla Fiata platformie, umożliwiającej zastosowanie różnych rodzajów napędu, w tym układów hybrydowych (także plug-in, czyli z możliwością ładowania z gniazdka) i wersji w 100 proc. elektrycznych.
Inwestycja może być warta nawet 2 mld euro.
Na realizację inwestycji FCA otrzyma wsparcie w postaci pomocy publicznej od Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Przyznane wsparcie dotyczyć ma stworzenia korzystnych warunków realizacji planowanej inwestycji poprzez zapewnienie FCA możliwości skorzystania z ulg podatkowych w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych (CIT).
Zakład Fiat Chrysler w Tychach jest jednym z największych zakładów produkcyjnych FCA – w 2018 r. wyprodukowano w nim 259 tys. Fiatów 500, Abarthów 595 i Lancii Ypsilon.
Nowoczesne, hybrydowe i elektryczne samochody marek Jeep, Fiat i Alfa Romeo już w 2022 zaczną wyjeżdżać z fabryki w Tychach. Inwestycja warta 2 mld euro to koronny dowód zaufania rynków do Polski.
— Jarosław Gowin (@Jaroslaw_Gowin) December 29, 2020
Nowa platforma dla Fiata
Jak pisał jeszcze w sierpniu branżowy portal Automotive News Europe, Już kilka miesięcy temu miała zapaść decyzja że FCA będzie produkować małe samochody oparte o modułową płytę podłogową CMP w swojej fabryce w Tychach.
Włoska prasa sugerowała, że nawet 400 tys. aut rocznie może wychodzić z tyskiego zakładu.
Platforma CMP (Common Modular Platform) powstała, aby obniżyć koszty produkcji pojazdów należących do marek francuskiego koncernu PSA i pomóc w elektryfikacji gamy modelowej.
Została ona stworzona specjalnie na potrzeby produkcji małych miejskich modeli samochodów (segment B), niższej i średniej klasy hatchbacków (segment C) oraz kompaktowych SUV-ów wszystkich pięciu marek – Peugeot, Citroën, DS, Opel i Vauxhall.
Teraz, dzięki fuzji Fiata Chryslera z koncernem PSA, to właśnie na tej francuskiej platformie, która ma pozwolić zarówno na produkcję modeli spalinowych, jak i elektrycznych, mają być produkowane wszystkie małe samochody Fiata w przyszłości.
Czwarty największy koncern motoryzacyjny na świecie
21 grudnia zapowiadana od dłuższego czasu fuzja dwóch motoryzacyjnych gigantów – Fiata Chryslera i koncernu PSA (Peugeot) – została zatwierdzona przez Komisję Europejską, ale pod określonymi warunkami.
Połączone firmy stworzą wspólnie czwarty największy koncern motoryzacyjny na świecie, który ma funkcjonować pod nową nazwą Stellantis.
Nowa firma ma dwie fabryki w Polsce: oprócz wspomnianej fabryki Fiata w Tychach posiada również fabrykę Opla w Gliwicach, która produkuje przede wszystkim Opla Astrę. Produkcja Astry ma się jednak przenieść do Niemiec, a w Gliwicach ma powstać w zamian zakład produkujący samochody dostawcze.
Polski BIZ
Jak na razie największą pojedynczą inwestycją zagranicznego podmiotu było wybudowanie przez Volkswagena fabryki we Wrześni w Wielkopolsce. Jednak w 2022 roku ma ruszyć zakład produkcyjny baterii elektrycznych LG Energy Solutions, który powstanie we Wrocławiu.
Po wybudowaniu ma on osiągnąć zdolność produkcyjną na poziomie około 65-70 GWh rocznie, co ma pozwolić firmie dostarczać akumulatory do 1 mln pojazdów elektrycznych rocznie (około 6 proc. samochodów sprzedawanych w Europie).
I właśnie ta inwestycja ma zdetronizować Volkswagena jako największa pojedyncza inwestycja zagranicznego podmiotu w Polsce w historii.