Bezgotówkowo zrealizowano 62 proc. wszystkich transakcji detalicznych w sklepach i punktach usługowych w Polsce w 2022 roku, wynika z badania Fundacji Polska Bezgotówkowa. Ubankowienie Polaków wynosiło 85 proc, a w najmłodszych grupach wiekowych (18-26) 91 proc. w ubiegłym roku.
Wywiady przeprowadzono metodą CATI (Computer Assisted Telephone Interview) w I kwartale 2023 roku. Badania ankietowe zostały zrealizowane na reprezentatywnej, ogólnopolskiej próbie kwotowo-losowej. Respondentami badania były osoby w wieku od 18 do 75 lat zamieszkałe w Polsce.
Czytaj także: „Kup teraz, zapłać później”. Polacy polubili płatności odroczone
Fundacja przytacza też dane Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (ZUS), które wskazują, że ubankowienie rośnie także w najstarszej grupie wiekowej – ponad 80 proc. emerytów otrzymuje swoje świadczenia na konta bankowe.
– O dynamicznym rozwoju stosowania płatności bezgotówkowych decyduje przede wszystkim postrzegana przez konsumentów wygoda korzystania z kart i płatności mobilnych, a także ich wysoka użyteczność, którą osiągnięto dzięki rozbudowie sieci terminali płatniczych w ramach Programu Polska Bezgotówkowa – powiedział dr hab. Michał Polasik z Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu.
– Duża sieć terminali zlokalizowanych w całym kraju sprawiła, że konsumenci uzyskali pewność akceptacji płatności cyfrowych w większości branż. Także generalne trendy w zakresie transformacji cyfrowej i popularyzacja cyfrowych platform zakupowych, usługowych i transportowych, sprzyjają instrumentom bezgotówkowym – dodał Polasik.
Czytaj również: Gotówka odejdzie do lamusa? Polacy pokochali zakupy bez jej użycia
– Coraz więcej konsumentów korzysta z nowoczesnych instrumentów płatniczych. Doceniamy płatności bezgotówkowe, bo uważamy je za szybkie, wygodne i bezpiecznie. Rolą Fundacji Polska Bezgotówkowa jest zwiększanie świadomości społecznej na temat możliwości i korzyści wynikających z nowych technologii i cyfrowych płatności – mówi prezes Fundacji Polska Bezgotówkowa Joanna Erdman.
– Dążymy do tego, aby każdemu zagwarantować równy dostęp do różnorodnych metod płatniczych. Ważne, aby każdy, kto mieszka w Polsce czy osoba podróżująca do naszego kraju, niezależnie od wieku, czy poziomu edukacji cyfrowej miała wybór, jak chce zapłacić i wiedzę, w jaki sposób robić to bezpiecznie – dodała Erdman.
Płatności bezgotówkowe na fali
Fundacja powołuje się także na dane Narodowego Banku Polskiego, według których na koniec 2022 roku w Polsce było ponad 1,2 mln terminali, a od końca września przybyło ich 10,8 tys. Zwiększyła się także liczba punktów handlowo-usługowych, które są przystosowane do akceptacji płatności elektronicznych i wyniosła na koniec 2022 roku 886,5 tys.
Korzyści z płatności bezgotówkowych dostrzegają również mikroprzedsiębiorcy, którzy coraz częściej decydują się na udostępnienie konsumentom możliwości wyboru sposobu dokonania płatności – kartą lub gotówką. 74 proc. uczestników Programu Fundacji potwierdza pozytywne zmiany po uruchomieniu terminala w swoim punkcie handlowym lub usługowym. Dotyczą one wzrostu obrotów, liczby klientów czy zmiany wizerunku firmy na bardziej nowoczesny, podano.
Badanie Fundacji Polska Bezgotówkowa – Zwyczaje płatnicze, a rozwój sieci akceptacji kart w Polsce: badanie konsumenckie 2022″ to część pięcioletniego panelu badawczego zaprojektowanego przez Polasik Research, a realizowanego przez Minds & Roses oraz Kantar Polska.
300Sekund od września w nowej odsłonie. Zapisz się już dziś na nasz codzienny newsletter.
Fundacja Polska Bezgotówkowa została powołana do podejmowania działań w zakresie rozwoju płatności bezgotówkowych w Polsce.
Polecamy także:
- Polaków stać na oszczędzanie. Większość odkłada pieniądze co miesiąc
- Coraz gorsza sytuacja przedsiębiorstw. Muszą czekać na pieniądze nawet kilka miesięcy
- Płatności bezgotówkowe w Polsce na fali wznoszącej [MATERIAŁ PARTNERA]