Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) postawił firmie Shell Polska zarzuty naruszania zbiorowych interesów konsumentów. Chodzi o brak informacji o najniższej cenie paliwa, która obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżek w ramach promocji „Wtorki i czwartki z Shell V-Power”, podał Urząd.
– Wątpliwości UOKiK wzbudziła promocja ‚Wtorki i czwartki z Shell V-Power’, zgodnie z którą w wymienione dni kierowcy mogli zatankować paliwo w obniżonej cenie. Niestety, ani w materiałach marketingowych, ani na terenie stacji nie pojawiała się informacja o najniższej cenie paliwa, która obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżek. Tym samym konsumenci nie mogli ocenić, czy promocja jest dla nich korzystna – czytamy w komunikacie.
Informacja o najniższej cenie z 30 dni przed obniżką powinna się znaleźć obok informacji o obniżonej cenie, a zatem wszędzie tam, gdzie przedsiębiorca ogłasza rabaty dotyczące konkretnego towaru lub usługi, np. w komunikatach marketingowych lub na dystrybutorach paliw. Jeśli zarzuty naruszania zbiorowych interesów konsumentów się potwierdzą, spółce Shell Polska grozi kara do 10 proc. obrotu, podkreślono również.
Kupujący powinni znać faktyczne warunki
– Właściwe oznaczenie promocji i spełnienie wymogów informacyjnych wynikających z dyrektywy Omnibus obowiązuje również stacje paliwowe. Już rok przypominamy rynkowi o nowym prawie. W przypadku Shell zakwestionowaliśmy brak jasnych informacji na temat ceny paliwa, która obowiązywała przed wprowadzeniem przez sieć obniżek w wyznaczone dni. Okazje i obniżki paliw powinny być rzetelnie komunikowane, ponieważ kupujący chcą wiedzieć jakie są faktyczne warunki promocji – powiedział prezes UOKiK Tomasz Chróstny, cytowany w komunikacie.
Dyrektywa Omnibus obowiązuje od 1 stycznia 2023 roku. Prezes UOKiK monitoruje jak przedsiębiorcy dostosowali się do nowych obowiązków – postawił zarzuty czterem przedsiębiorcom w związku z błędnym prezentowaniem promocji, wystosował ponad 70 wystąpień miękkich, w toku jest 14 postępowań wyjaśniających w sprawie sklepów stacjonarnych. Po działaniach UOKiK znaczna część przedsiębiorców skorygowała dotychczasowe praktyki, wskazano w materiale.
Chcesz być na bieżąco? Subskrybuj 300Sekund, nasz codzienny newsletter!
Holendersko-brytyjski koncern Shell to największa firma paliwowa na świecie. W Polsce jest obecny od 1992 roku i jest czwartym pod względem wielkości operatorem stacji paliw – na koniec 2023 roku firma zarządzała siecią 461 stacji.
Czytaj także:
- Orlen przejął stacje paliw w Austrii. „Analizujemy już kolejne akwizycje”
- Wzrosło zużycie paliw w Polsce. Są nowe dane
- Dwa razy więcej pieniędzy na paliwa kopalne. Tak państwa zareagowały na kryzys energetyczny
- Shell kontra Greenpeace. Gigant naftowy pozywa organizację za działania aktywistów