Idea Bank, ITI Neovision, Go Ride Serwis, Potenza di Lana – to przedsiębiorcy ukarani przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów za wprowadzanie w błąd swoich klientów.
Wyrok w sprawie Idea Bank dotyczy decyzji z października 2014 r. UOKiK stwierdził, że sposób, w jaki bank informował o możliwości przystąpienia do grupowego ubezpieczenia na życie i dożycie z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym, wprowadzał konsumentów w błąd.
Spółka, zawierając umowy, nie informowała o ryzyku związanym z oferowanym produktem, a także o wysokich kosztach rezygnacji z umowy przed końcem jej obowiązywania. Pracownicy, prezentując ofertę, eksponowali tylko korzyści i nie informowali o możliwości straty. Przedstawiali ją jako standardową lokatę lub jako produkt oszczędnościowy. Potwierdziły to liczne skargi klientów napływające do urzędu.
Prezes UOKiK nałożył na ubezpieczyciela ponad 4 mln zł kary finansowej i nakazał zaniechanie praktyki. Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów obniżył sankcję do 1,5 mln zł.
W styczniu 2019 r. Sąd Apelacyjny zmienił wyrok sądu I instancji i zwiększył karę do 3 mln zł. W ustnych motywach rozstrzygnięcia sąd wskazał, że zachowanie pracowników Idea Banku wprowadzało konsumentów w błąd. W ocenie sądu klienci banku mają prawo oczekiwać profesjonalnej i rzetelnej informacji. Zdaniem SA kara ma charakter represyjny i edukacyjny oraz powinna być odczuwalna dla spółki.
Idea Bank, ITI Neovision, Go Ride Serwis, Potenza di Lana. To przedsiębiorcy, których dotyczyły wyroki sądowe w sprawach decyzji UOKiK z zakresu ochrony konsumentów https://t.co/fKIfWR6qNz
— UOKiK (@UOKiKgovPL) 6 maja 2019