Bank Pekao w okresie lipiec – wrzesień sprzedał blisko 30 proc. więcej kredytów niż w drugim kwartale, jednak w ujęciu rocznym zysk banku spadł o ponad 40 proc. – wynika z raportu banku.
Istotny wpływ na wynik miały odpisy związane z potencjalnymi skutkami pandemii, które od początku roku wyniosły prawie 700 mln zł.
Zysk netto grupy Banku Pekao w trzecim kwartale 2020 roku spadł o 44 proc. w ujęciu rocznym do 371 mln zł. Zysk banku okazał się nieco lepszy od oczekiwań rynku i o 4 proc. wyższy niż w drugim kwartale bieżącego roku.
Po trzech kwartałach 2020 roku zysk netto Banku Pekao wyniósł 917 mln zł i był o 38 proc. niższy niż rok wcześniej, głównie z powodu wyższych odpisów z tytułu utraty wartości aktywów finansowych, związanych z pandemią koronawirusa COVID-19.
„Główny wpływ na zysk miała presja na wynik odsetkowy, w konsekwencji obniżki stóp procentowych oraz kontynuacja konserwatywnie zawiązywanych przez bank odpisów kredytowych związanych z COVID-19” – podano w raporcie.
W okresie styczeń – wrzesień bank zawiązał blisko 700 mln zł dodatkowych odpisów na przyszłe potencjalne straty z tytułu pandemii COVID-19. W samym trzecim kwartale odpisy z tego tytułu wyniosły blisko 150 mln zł.
Bank odnotował ożywienie na rynku kredytowym w trzecim kwartale.
W okresie odmrożenia gospodarki bank sukcesywnie zwiększał poziom sprzedaży w obszarach pożyczek gotówkowych (sprzedaż była we wrześniu ponad 20 proc. wyższa niż w czerwcu) oraz kredytów hipotecznych (wrześniowa sprzedaż była blisko 30 proc. wyższa niż w czerwcu).
W segmencie bankowości detalicznej w trzecim kwartale 2020 roku Bank Pekao otworzył ponad 124 tys. rachunków (więcej o 53 proc. w porównaniu do drugiego kwartału).
Od początku roku otwartych zostało 331 tys. kont, a poziom sprzedaży był zbliżony do analogicznego okresu 2019 roku.
Bankowość mobilna coraz bardziej popularna; połowę pożyczek bank sprzedał w kanałach online
Bank Pekao w trzecim kwartale kontynuował rozwój usług w kanałach cyfrowych – ponad 50 proc. pożyczek gotówkowych zostało sprzedanych zdalnie.
W trzecim kwartale Bank Pekao wprowadził kilka nowych rozwiązań w świadczeniu usług w kanałach cyfrowych, dzięki czemu klienci mają możliwość podpisywania umów oraz aneksów za pomocą aż 5 rodzajów podpisów elektronicznych, a także składania dyspozycji i wniosków poprzez bankowość internetową PekaoBiznes24.
Popularnością cieszyła się również wprowadzona w czerwcu aplikacja PeoPayKIDS.
„Wśród klientów detalicznych dużym powodzeniem cieszyła się aplikacja PeoPay KIDS – rozwiązanie, za pomocą którego dzieci mogą stawiać pierwsze kroki w świecie mobilnych finansów. Pod koniec października z tej aplikacji korzystało już 33 tys. dzieci. Rozwiązanie zostało wdrożone 1 czerwca – od tego czasu młodzi użytkownicy wykonali już 327 tys. transakcji na kwotę 2,8 mln zł. Dzieciom, przy pomocy rodziców, udało się zaoszczędzić 12,5 mln zł” – napisano w raporcie.
Liczba aktywnych użytkowników bankowości mobilnej Banku Pekao zwiększyła się na przestrzeni roku o 305 tys.
Dzięki przyrostowi bazy klientów, bank jest na dobrej drodze do osiągnięcia założonego na ten rok poziomu 2 milionów aktywnych użytkowników bankowości.
Bank Pekao jest polskim bankiem kontrolowanym przez państwo. Skarb Państwa posiada kontrolny pakiet 32,8 proc. udziału w akcjonariacie (za pośrednictwem PZU i PFR).
Pod względem kapitalizacji giełdowej jest trzecim największym bankiem na GPW.
Czytaj także:
Pandemia i kredyty w walutach obcych uderzyły w wyniki największego polskiego banku