Rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji wdrożyło 21 proc. polskich przedsiębiorstw produkcyjnych, 41 proc. jest w trakcie tego procesu, wynika z badania EY „Jak polskie firmy wdrażają AI”.
Z badania EY wynika, że co piąta średnia i duża firma produkcyjna (21 proc.) korzysta już z tego rozwiązania wewnątrz organizacji, zaś kolejne 41 proc. właśnie je wdraża. Zaledwie 9 proc. ankietowanych nie planuje podjęcia żadnych działań związanych z AI w perspektywie dwóch najbliższych lat.
– W kontekście rozwoju sztucznej inteligencji sektor produkcyjny znajduje się w szczególnym położeniu, w znaczącym stopniu opierając się na fizycznej pracy przy liniach montażowych. Choć w coraz większym stopniu pracowników wspierają roboty, rola ludzi w dalszym ciągu jest kluczowa. Dlatego tak ważne będzie zbudowanie zaufania do innowacji wśród pracowników, aby mieli przeświadczenie, że AI to najlepszy asystent człowieka. Firmy, które poradzą sobie z połączeniem tych dwóch zasobów, czyli ludzi wspieranych przez sztuczną inteligencję, będą zdobywać przewagę rynkową – powiedział partner EY Polska, lider zespołu People Consulting Artur Miernik, cytowany w komunikacie.
Czytaj także: Sztuczna inteligencja w rękach hakerów. Microsoft ostrzega przed atakami z Rosji, Iranu czy Chin
Firmy boją się o prywatność
Nieco ponad połowa (51 proc.) z przedsiębiorstw produkcyjnych które wdrożyły lub są w trakcie procesu implementacji narzędzi AI, należy do nowych użytkowników rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji, stosując je od maksymalnie 2 lat.
Oznacza to, że niekoniecznie mają wdrożone własne rozwiązania, ale wykorzystywali te, które były powszechnie dostępne. Dużą grupę w tym gronie organizacji (39 proc.) stanowią ankietowani, którzy aktywnie stosują technologię AI od 2 do 5 lat, zaś 7 proc. firm to prekursorzy, którzy bazują na niej od 5 do 10 lat, podano w komunikacie.
Główną bolączką w procesie rozwijania AI w firmach są kwestie związane z prywatnością i zarządzaniem danymi. Co piąty ankietowany (20 proc.) z sektora produkcyjnego w Polsce stwierdził, że jedną z istotnych barier w podjęciu decyzji o wdrożeniu rozwiązań z obszaru sztucznej inteligencji były obawy o bezpieczeństwo, w tym danych, dodano.
Bądź na bieżąco z najważniejszymi informacjami subskrybując nasz codzienny newsletter 300Sekund! Obserwuj nas również w Wiadomościach Google.
UE naciska na cyberbezpieczeństwo
Autorzy raportu wskazują, że dla firm produkcyjnych motywacją do usprawnienia działań w obszarze cyberbezpieczeństwa może być wejście w życie 18 października bieżącego roku dyrektywy NIS2. Nowa odsłona unijnych przepisów nakłada obowiązek zapewnienia zgodności z przepisami o cyberbezpieczeństwie na większą liczbę podmiotów oraz umożliwia nakładanie kar.
Wśród tzw. podmiotów ważnych znajdą się m.in. producenci żywności. Raport wskazuje również, że co trzecie przedsiębiorstwo (32 proc.) nie zwiększy swojego budżetu na cyberbezpieczeństwo mimo większych potrzeb.
Badanie „Jak polskie firmy wdrażają AI” zrealizowano w sierpniu i wrześniu 2023 roku metodą CATI i CAWI. Próba objęła 501 średnich i dużych firm, z których 40 proc. stanowiły przedsiębiorstwa produkcyjne.
Polecamy także:
- Sztuczna inteligencja jak ludzki mózg. Uczy się podczas snu, zapamiętując treści
- Sztuczna inteligencja może pogłębić kryzys klimatyczny. Jest bardzo energochłonna
- Wydawcy kontra sztuczna inteligencja. Największe portale informacyjne masowo blokują boty AI