Spółka Centralny Port Komunikacyjny (CPK) opracowuje 10 studiów środowiskowych w różnych częściach Polski – poinformowała podczas konferencji prasowej. CPK zaprezentował również imponujące prognozy ruchu po otwarciu linii kolejowych. Ale omawiane odcinki pozostają ciągle w fazie opracowań.
CPK, spółka zarządzająca projektem megalotniska i odpowiadająca za jego budowę, poinformowała w czwartek, że opracowuje obecnie studia techniczno-ekonomiczno-środowiskowe (STEŚ) na 10 odcinkach kolejowych.
STEŚ dla 10 odcinków
Celem STEŚ jest opracowanie dla linii kolejowej dokumentacji specjalistycznej, która wskaże jej rekomendowany przebieg, czyli tzw. wariant inwestorski. Odcinki, które są w opracowaniu to:
- Warszawa – CPK – Łódź;
- Łódź – Sieradz – Wrocław;
- Żarów – Wałbrzych – granica z Czechami;
- Sieradz – Kalisz – Poznań;
- Katowice – Ostrawa;
- Łętownia – Rzeszów;
- Trawniki – Zamość – Bełżec;
- Ostrołęka – Łomża – Giżycko;
- CPK – Płock – Włocławek;
- Węzeł CPK.
Łącznie, jak podaje CPK, prace przygotowawcze STEŚ trwają na 1300 km.
Przypomnijmy, że CPK planuje budowę 12 tras kolejowych, w tym 10 szprych, które mają prowadzić z różnych regionów Polski do megalotniska, zlokalizowanego między Łodzią a Warszawą. W sumie to 2000 km nowych linii kolejowych, które mają powstać do końca 2034 roku.
– Nowe linie odciążą istniejącą sieć kolejową i umożliwią poprowadzenie także szybkiego ruchu regionalnego. Chcemy, aby linie kolejowe, które będą budowane, służyły w sposób najbardziej efektywny. Dlatego zakładamy, ze beda wykorzystywane również szanse na potrzeby ruchu towarowego – powiedział Michał Jasiak z Biura Strategii i Planowania.
Linie kolejowe do CPK będą miały charakter mieszany, pasażersko-towarowy.
Pociągi mają wyruszać o stałych godzinach
W spółce CPK trwają również prace nad Horyzontalnym Rozkładem Jazdy (HRJ) na wzór przykładów z niektórych krajów zachodnich. Projekt HRJ polega na skomunikowaniu pociągów na stacjach węzłowych w myśl rozkładu zintegrowanego, a także na wprowadzeniu odjazdu pociągów w równych odstępach czasu, czyli tzw. stałym takcie.
Firma chce się w tym aspekcie wzorować na szwajcarskich kolejach Bahn 2000, Rail Baltice (Litwa, Łotwa, Estonia) czy Der Integrierter Taktfahrplan z Austrii.
Jak powstają prognozy ruchu?
Spółka przedstawiła model prognostyczny – narzędzie do planowania inwestycji, czyli Pasażerski Model Transportowy (PMT). Model uwzględnia transport kolejowy, drogowy i lotniczy. W oparciu o ten system, po otwarciu lotniska w Baranowie, CPK spodziewa się podwojenia ruchu pasażerskiego do 120 mln pasażerów kolei dalekobieżnej. Dla porównania – w 2019 roku kolej przewiozła 49 mln podróżnych.
Prognozy PMT zakładają ponadto, że po realizacji programu CPK podwoi się liczba pasażerów kolei w takich miastach jak Lublin, natomiast w Jeleniej Górze, Nowym Sączu czy Sieradzu ruch kolejowy wzrośnie o ponad 130 procent.
O 28 proc. ma wzrosnąć liczba podróżujących z Warszawy. Według prognozy na 2040 rok, ma być ich 160 tys. dziennie, w porównaniu z 125 tys. w 2019 roku, czyli ostatnim roku przed pandemią.
Jak podaje spółka, PMT cieszy się popularnością – do tej pory CPK udostępniła go ponad 30 różnym podmiotom, m.in. zarządcom infrastruktury jak PKP PLK czy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Z modelu skorzystało również PKP Intercity, Centrum Unijnych Projektów Transportowych czy Polska Akademia Nauk.