Sprzedaż detaliczna w Polsce w marcu 2024 r. wzrosła w porównaniu do tego samego miesiąca rok wcześniej, wynika z danych GUS.
Najnowszy odczyt GUS o sprzedaży detalicznej jest gorszy, niż spodziewali się ekonomiści. Według raportu zmiana sprzedaży detalicznej w marcu 2024 r. wyniosła 6,1 proc. rok do roku. Eksperci sądzili, że sprzedaż detaliczna w cenach stałych wzrośnie, czyli zmieni się o 6,7 proc.
Natomiast w porównaniu do wyników miesiąc wcześniej sprzedaż utrzymała dynamikę. Wtedy realna zmiana wartości sprzedaży detalicznej wynosiła 6,1 proc. rok do roku
Dane o sprzedaży detalicznej w poprzednim miesiącu w podziale na branże przedstawiają się następująco. Prezentujemy zmiany wartości sprzedaży rok do roku:
- Pojazdy samochodowe, motocykle, części: 13,5 proc.
- Paliwa stałe, ciekłe i gazowe: 11,2 proc.
- Żywność, napoje i wyroby tytoniowe: 6,6 proc.
- Farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny: 6,4 proc.
- Tekstylia, odzież, obuwie: -15,2 proc.
- Meble, rtv, agd: -8,5 proc.
- Prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach: -0,4 proc.
- Pozostałe: 19,4 proc.
Natomiast w porównaniu do stanu miesiąc wcześniej dynamika sprzedaży detalicznej w rozbiciu na sektory kształtowała się tak:
- Pojazdy samochodowe, motocykle, części: 5,8 proc.
- Paliwa stałe, ciekłe i gazowe: 9,6 proc.
- Żywność, napoje i wyroby tytoniowe: 18,2 proc.
- Farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny: 6 proc.
- Tekstylia, odzież, obuwie: 26,5 proc.
- Meble, rtv, agd: 14,8 proc.
- Prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach: 9,7 proc.
- Pozostałe: 13,9 proc.
Dane GUS obejmują sprzedaż prowadzoną przez handlowe i niehandlowe podmioty gospodarcze o liczbie pracujących powyżej 9 osób.
Według oficjalnej definicji GUS sprzedaż detaliczna to sprzedaż towarów własnych i komisowych (nowych i używanych) w punktach sprzedaży detalicznej, placówkach gastronomicznych oraz innych punktach sprzedaży (np. składy, magazyny) w ilościach wskazujących na zakup dla potrzeb indywidualnych nabywców.
Ekonomiści analizują dane o sprzedaży detalicznej, bo mogą być one być zwiastunem trendów w konsumpcji prywatnej. Konsumpcja to jeden z najważniejszych motorów wzrostu PKB w Polsce w ostatnich latach.
Nasze inne teksty o bieżących danych z gospodarki:
- Tak wysokiej średniej krajowej płacy jeszcze nie było. Mamy rekord [AKTUALIZACJA]
- Kondycja przemysłu gorsza niż się spodziewano. „Potężne tąpnięcie na produkcji” [AKTUALIZACJA]
- Oto kraje z największym deficytem w Unii Europejskiej. Polska w czołówce [WYKRESY]
- Jak zmieniała się inflacja w Polsce na przestrzeni lat [wykresy, dane GUS]
- Najbogatsza nadal jest Warszawa. Ale inne regiony ją gonią
- Sprawdź, czy jesteś bogatszy od innych. Oto pięć wskaźników, które pomogą to ocenić