Spółka Centralny Port Komunikacyjny (CPK) kupiła do tej pory ponad 1 000 ha gruntów pod budowę lotniska. To efekty Programu Dobrowolnych Nabyć. Do programu zgłosiło się 1 300 właścicieli gruntów.
Według najnowszych danych, pula zakupionych nieruchomości przekroczyła 1 000 ha, a kolejne transakcje albo czekają na podpisanie aktów notarialnych, albo są na etapie podpisywania protokołów uzgodnień, lub też zaawansowanych rozmów, podała CPK.
Do Programu Dobrowolnych Nabyć (PDN) zgłosiło się dotychczas ponad 1 300 właścicieli posiadających blisko 3 600 ha. Do PDN zgłoszonych jest już ponad 80 proc. nieruchomości zabudowanych z terenu I etapu CPK.
– W ramach PDN zaproponowaliśmy mieszkańcom z terenu CPK rozwiązania po raz pierwszy zastosowane przy realizacji publicznej inwestycji infrastrukturalnej w Polsce. Pozwoliło to spółce CPK na sprawne i skuteczne nabycie nieruchomości oraz rozpoczęcie prac przygotowawczych do budowy lotniska – powiedział prezes CPK Mikołaj Wild, cytowany w komunikacie.
Ile płaci CPK?
Wartość każdej nieruchomości określana jest przez niezależnych rzeczoznawców wybieranych w drodze przetargu publicznego. Przy sprzedaży nieruchomości właściciele otrzymują ofertę na poziomie 140 proc. wartości rynkowej budynków i 120 proc. wartości gruntu, zaznaczono.
Chcesz być na bieżąco? Subskrybuj 300Sekund, nasz codzienny newsletter!
W zależności od sytuacji mieszkańców stosowana jest także wycena odtworzeniowa nieruchomości bez uwzględnienia stopnia zużycia. Oferowana cena za nieruchomość jest taka, żeby właściciel mógł wybudować za nią nowy dom o tym samy metrażu według aktualnych stawek rynkowych.
Zamiast klasycznej transakcji sprzedaży, mieszkańcy mogą zdecydować się na wybór nieruchomości zamiennych. Właściciel może dokonać zamiany swojej nieruchomości na działkę rolną (z puli ok. 600 ha), działkę budowlaną, ale też nowy dom lub mieszkanie z oferty nieruchomości zamiennych znajdujących się w zasobie CPK, wynika także z materiału.
Kiedy ruszy nowy port?
I etap lotniska, czyli dwie równoległe drogi startowe i infrastruktura do obsługi 40 mln pasażerów, ma zostać uruchomiony w 2028 r. Plan Generalny CPK zakłada, że następnie port będzie w sposób modułowy rozbudowywany. Jak wynika z prognoz Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Lotniczych (IATA), w 2060 r. lotnisko może obsługiwać do 65 mln pasażerów.
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który ma zintegrować transport lotniczy, kolejowy i drogowy. CPK jest w 100 proc. własnością Skarbu Państwa.
Polecamy:
- Co z CPK po wyborach? To punkt sporu między największymi partiami
- Jest decyzja środowiskowa dla CPK. Zielone światło dla budowy
- Tak ma wyglądać CPK. Gigantyczna antresola, przeszklony dach [WIZUALIZACJE]