Na zorganizowanie świąt wielkanocnych Polacy chcą przeznaczyć średnio 568,8 zł, tj. o 30 zł mniej niż w ubiegłym roku, wynika z badania Barometr Providenta.
– Według najnowszej edycji cyklicznego Barometru Providenta, łącznie 56,3 proc. osób planuje utrzymać koszty tegorocznej Wielkanocy na niższym lub takim samym poziomie jak w poprzednich latach. Wśród nich, 31,4 proc. zaoszczędzi, kupując tańsze zamienniki, 30 proc. skorzysta z promocji, natomiast 32,4 proc. (dokładnie tyle samo co w 2023 roku) nie kupi wszystkich potrzebnych produktów. Prawie co piąty badany ograniczy wydatki celebrując w mniejszym gronie – powiedziała rzeczniczka Provident Polska, Karolina Łuczak, cytowana w komunikacie.
Czytaj także: Członek RPP: Inflacja blisko celu banku centralnego. Ale „zaczynają się schody”
Provident podał, że 82,4 proc. respondentów, którzy zadeklarowali, iż tej wiosny Wielkanoc będzie dla nich kosztowniejsza, jako główny czynnik wskazało inflację i podwyżkę cen produktów. To o 10 pkt proc. mniej niż w 2023 roku. Wydatki niższe lub podobne do tych ubiegłorocznych Polacy zawdzięczają odpowiedzialnemu zarządzaniu domowym budżetem: ponad połowa ankietowanych zamierza oszczędzać na produktach i uważniej przyglądać się cenom.
Polacy kupią w tym roku droższe produkty
Niemal co dziesiąta osoba wiąże wyższe koszty Wielkanocy z rolą gospodarza, a 6,6 proc. badanych wzmożone wydatki usprawiedliwia powiększeniem się rodziny. Jednocześnie, niemal 13 proc. ankietowanych zdecyduje się w tym roku na droższe produkty. Takiej odpowiedzi udzielił prawie co trzeci (29,9 proc.) Polak w wieku od 18 do 24 lat oraz co szósty (17,3 proc.) z grupy 45-54 lata, podano.
– Niezależnie od wieku i miejsca zamieszkania, inflacja i wzrost cen są głównymi przyczynami większych wydatków każdej grupy badawczej. Najczęstszym sposobem na obniżenie budżetu jest wybór tańszych zamienników – mistrzami tej metody oszczędzania są osoby w wieku 45-55 lat (62 proc.), a także mężczyźni – wykorzystuje ją 45,7 proc. z nich w porównaniu do 15 proc. kobiet. Z kolei panie częściej niż panowie rezygnują z zakupu wszystkich potrzebnych produktów (36 proc. wobec 29,5 proc. mężczyzn). Promocje są natomiast mocną stroną 60,7 proc. ankietowanych z grupy wiekowej 45-44 lata – powiedziała Łuczak.
Bądź na bieżąco z najważniejszymi informacjami subskrybując nasz codzienny newsletter 300Sekund! Obserwuj nas również w Wiadomościach Google.
Prawie połowa młodych nie obchodzi Wielkanocy
Z badania wynika również, że 46,7 proc. najmłodszych ankietowanych w przedziale 18-24 lata w ogóle nie obchodzi świąt wielkanocnych. Z drugiej strony, 17 proc. z nich wybiera podróżowanie, co może być przyczyną większych wydatków okołoświątecznych tej grupy badanych. Ostatecznie, budżety osób z tej grupy są zdecydowanie najniższe i wyniosą w tym roku ok. 263 zł.
Barometr Providenta to cykliczne badanie Polaków, które pozwala na lepsze rozumienie zachowań i decyzji finansowych konsumentów. Badanie zostało zrealizowane przez Danae sp. z o.o. metodą CAWI na próbie 1008 dorosłych Polaków, w lutym 2024 roku.
Polecamy także:
- Wielkanoc 2023. Koszyk ze święconką w tym roku znacznie droższy
- Klimat będzie ci za to wdzięczny. Pięć sposobów na ekologiczną Wielkanoc
- Kielecki czy Winiary? Biedronka sprawdza, które produkty kupujemy najczęściej na Wielkanoc