„Tam, gdzie niemiecka gospodarka cierpi najbardziej” – tak zatytułowany jest artykuł w dzienniku Süddeutsche Zeitung na temat spadku w niemieckim eksporcie, który odpowiedzialny jest za słaby wzrost, a w ujęciu kwartalnym nawet zmniejszenie niemieckiej gospodarki.
Niemiecka gospodarka odnotowała spadek w kwartale od kwietnia do lipca, przez co wiele osób zastanawia się, czy produkt krajowy brutto wzrośnie w tym roku chociaż o 0,5 proc.
Gdzie niemiecka gospodarka cierpi najbardziej? Z pewnością nie na rynku pracy, który jest zdecydowanie rynkiem pracownika i jest stabilny. Cierpień nie widać w konsumpcji – mieszkańcy Niemiec kupują chętnie.
Spadki notowane są za to w eksporcie.
Wojna handlowa Stanów Zjednoczonych z Chinami, ryzyko brexitu bez umowy, niestabilna sytuacja polityczna i problemy fiskalne we Włoszech… lista problemów jest długa.
Według monachijskiego instytutu badań nad gospodarką Ifo światowy klimat gospodarczy jest równie zły, jak w najgorszych czasach kryzysu euro.
Niemiecki eksport wzrósł o cztery procent w pierwszej połowie 2018 r., a w pierwszej połowie 2019 r. tylko o pół procent.
Gdyby eksport wzrósł tak samo, jak w pierwszej połowie 2018 r., niemieckie firmy sprzedałyby towary o wartości 22 mld euro większej.
Największy, 5-proc. spadek odnotowany został w eksporcie do… Holandii. To zaskakujące tylko na pierwszy rzut oka, ponieważ port w Antwerpii służy jako okno na świat dla niemieckiego przemysłu. Do Polski Niemcy eksportują o 1,2 proc. mniej.
Co to oznacza dla Polski?
Jak wynika z badania naukowców z Wydziału Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej, który opisywaliśmy niedawno, Niemcy coraz częściej pełnią rolę przystanku, a nie ostatecznego celu dla dóbr i usług eksportowanych z Europy Środkowo-Wschodniej, w tym Polski.
Jeszcze w roku 2000 ok. 25 proc. niemieckiego importu z Polski była przesyłana do kolejnych odbiorców w innych krajach, natomiast w roku 2014 – już ok. 33 proc.
Oznacza to, że problemy z eksportem Niemiec muszą uderzyć także w polską gospodarkę, która tam wysyła aż 1/4 wszystkich dóbr, które wytworzy.
>>> Czytaj więcej na ten temat: Badanie: Niemcy są coraz częściej przystankiem dla polskiego eksportu na drodze do Chin