Toyota uruchomiła w fabryce w Wałbrzychu kolejną linię produkującą podzespoły do napędów hybrydowych. W związku ze znacznym zwiększeniem produkcji firma zamierza zatrudnić dodatkowych 300 pracowników.
Toyota Motor Manufacturing Poland uruchomiła w Wałbrzychu produkcję elektrycznej przekładni do napędów hybrydowych. Będzie ona współpracować z najnowszym silnikiem o pojemności 1,5 l, którego produkcja ruszyła w czerwcu 2020 w Jelczu-Laskowicach.
Zespoły te będą trafiać do nowej generacji Toyoty Yaris. W ubiegłym roku Yaris stanowił ponad jedną piątą (20,9 proc.) wszystkich samochodów, które opuściły europejskie salony Toyoty.
Hybrydowe napędy z polskich zakładów trafią również do Toyoty Yaris Cross, którego produkcja ruszy we Francji w tym roku.
Rekrutacja w zakładach w Wałbrzychu
Jednocześnie Toyota rozpoczyna po raz pierwszy w historii produkcję silników elektrycznych stanowiących integralną część elektrycznej przekładni hybrydowej. Dodatkowo, jesienią w Wałbrzychu ma zostać uruchomiona bliźniacza linia przekładni. Na początku przyszłego roku ruszy natomiast kolejna linia produkcji silników hybrydowych.
W ten sposób produkcja elektrycznych napędów hybrydowych do Toyoty Yaris i Yaris Cross zostanie podwojona. W związku z tymi projektami zakład w Wałbrzychu prowadzi intensywne działania rekrutacyjne zmierzające do zatrudnienia dodatkowo ponad 300 pracowników.
Najnowsze inwestycje polskiego oddziału Toyoty stanową kluczowy element strategii Toyota Motor Europe, która ma na celu dalszą lokalizację w Europie produkcji elektrycznych napędów hybrydowych. Ma to umożliwić zrealizowanie założeń firmy, polegających na sprzedaży 1,4 mln pojazdów rocznie do 2025 roku. W planach Toyoty 90 proc. sprzedaży będzie obejmowało zelektryfikowane układy napędowe: w hybrydach, hybrydach typu plug-in, pojazdach zeroemisyjnych zasilanych bateriami lub wodorem.
Uruchomienie tych projektów w polskich zakładach Toyoty w Wałbrzychu i Jelczu-Laskowicach zakończy się w 2022 roku. Będzie tam odtąd funkcjonować łącznie aż sześć linii produkcyjnych głównych podzespołów hybrydowych.
Uwzględniając obecne projekty, poziom inwestycji w obu zakładach do końca 2022 wzrośnie do prawie 6 miliardów złotych. Wzrosną też możliwości produkcyjne – do 1,65 miliona podzespołów rocznie, a zatrudnienie do ponad 3000 osób.
Toyota posiada w Polsce dwa zakłady zlokalizowane na Dolnym Śląsku. Fabryka w Wałbrzychu produkuje elektryczne przekładnie do niskoemisyjnych samochodów hybrydowych, silniki benzynowe oraz manualne i półautomatyczne skrzynie biegów. Jej obecne roczne możliwości produkcyjne sięgają 350 tysięcy elektrycznych przekładni do napędów hybrydowych, 258 tysięcy silników i 633 tysięcy skrzyń biegów.
Zakład w Jelczu-Laskowicach produkuje silniki benzynowe, a jego zdolności produkcyjne wynoszą 312 tysięcy jednostek napędowych rocznie.