Port Lotniczy Warszawa-Radom przygotowuje się na wiosnę na przyjęcie pierwszych pasażerów. Połączenia stamtąd zostały już ogłoszone przez Polskie Linie Lotnicze LOT i figurują w systemie rezerwacyjnym. Zapytaliśmy przewoźnika, jak sprzedają się bilety z Radomia do trzech europejskich stolic.
Z radomskiego lotniska pierwsze samoloty mają wystartować wiosną 2023 roku. Terminal pasażerski dostał już w sierpniu zgodę na użytkowanie. Obecnie w obiekcie trwają ostatnie prace budowlane i montażowe.
Od północnej strony lotniska przyłączana jest instalacja elektryczna, kończą się prace związane z realizacją dróg dojazdowych do lotniska oraz parkingu. Na uzyskania pozwolenia na użytkowanie czekają obiekty towarzyszące, jak np. magazyny. Wkrótce ma je także uzyskać droga startowa.
Bilety na loty z Radomia sukcesem?
Loty z Radomia mają planowo rozpocząć się 28 kwietnia. Z mazowieckiego lotniska polecimy z Polskimi Liniami Lotniczymi LOT do trzech europejskich stolic: Rzymu, Paryża i Kopenhagi. To na razie jedyne regularne połączenia zaplanowane z lotniska Warszawa-Radom. Pozostałe z nich to czartery.
Rejsy PLL LOT z Radomia pojawiły się w systemach rezerwacyjnych 28 września. Wtedy też przewoźnik ogłosił szczegółowy harmonogram tych trzech połączeń. Szybko też pojawiły się pierwsze sygnały, że bilety LOT-u sprzedają się „nadspodziewanie dobrze”.
Mówił o tym Stanisław Wojtera, prezes Przedsiębiorstwa Państwowego „Porty Lotnicze”. To właśnie ta spółka zarządza radomskim lotniskiem.
– Nie zdradzę wielkiej tajemnicy jeśli powiem, że koledzy z Polskich Linii Lotniczych powiedzieli mi, iż bilety na loty z Radomia sprzedają się nadspodziewanie dobrze, sprzedano dwa razy więcej biletów niż wynosiły prognozy – przekazał prezes PPL podczas spotkania z posłami.
Wcześniej o sukcesie sprzedażowym biletów z Radomia wypowiadał się europoseł Adam Bielan, jeden z inicjatorów powstania tego portu lotniczego.
– W ciągu 4 dni bez specjalnej reklamy sprzedano ponad 400 biletów na loty z Radomia. To znakomity wynik, który pokazuje, jak duży jest potencjał lotniska w Radomiu – mówił podczas Kongresu Radom Przyszłości na początku października, cytowany przez portal fly4free.
LOT nabiera wody w usta
Te pozytywne dla lotniska i linii informacje chcieliśmy zweryfikować u źródła. Zapytaliśmy o konkretną liczbę sprzedanych biletów. Co zastanawiające – nie otrzymaliśmy dokładnej odpowiedzi w tej sprawie.
– Od uruchomienia sprzedaży widzimy zainteresowanie rejsami z Radomia do Rzymu, Paryża i Kopenhagi. Biorąc pod uwagę, że połączenia te zostaną uruchomione za niespełna 7 miesięcy, obecny poziom rezerwacji jest satysfakcjonujący – powiedział Krzysztof Moczulski, rzecznik prasowy przewoźnika.
Dowiedzieliśmy się jednak, że sprzedanych biletów na loty z Radomia jest już kilka tysięcy.
– Krzywa bookingowa (wykres, obrazujący liczbę rezerwacji do dnia połączenia – przyp. red.) na loty z Lotniska Warszawa-Radom nie odbiega znacząco od podobnych kierunków realizowanych z Lotniska Chopina – poinformowało nas dodatkowo biuro prasowe PLL LOT.
Lotnisko w Radomiu już podczas oficjalnej prezentacji dla dziennikarzy zapowiadało atrakcyjne, konkurencyjne względem innych portów ceny. Władze lotniska podkreślały, że loty z tego miejsca będą znacznie tańsze niż z innych lotnisk, co dla 4-osobowej rodziny może być oszczędnością rzędu nawet 500 zł za osobę. Tańszy – albo nawet darmowy – ma być parking przy porcie lotniczym.
Budowa w cieniu kontrowersji
Decyzja o budowie lotniska w Radomiu zapadła w atmosferze kontrowersji. Aby podziwiać terminal radomskiego portu w obecnym kształcie, konieczna była rozbiórka starego obiektu – został zburzony, natomiast nowy powstał dosłownie na jego zgliszczach.
Największe wątpliwości dotyczyły jednak samej zasadności budowy obiektu w Radomiu. Pod Warszawą z powodzeniem funkcjonowało już bowiem inne lotnisko, przeznaczone dla tanich linii lotniczych i czarterów. Mowa oczywiście o porcie lotniczym Warszawa-Modlin.
Ale rola radomskiego lotniska ma być znacznie większa. Od samego początku bowiem o Porcie Lotniczym Warszawa-Radom mówi się jako o lotnisku komplementarnym względem Centralnego Portu Komunikacyjnego. Wielki hub transportowy w Baranowie ma zostać ukończony w 2027 roku. Pierwsze samoloty polecą z niego – według prognoz spółki – w 2028 roku.
Radomskie lotnisko ma przejąć większość ruchu czarterowego i tanich linii lotniczych z istniejącego Lotniska Chopina. Stanie się to po otwarciu CPK.
Więcej o lotnisku w Radomiu piszemy tutaj:
- Z lotniska Warszawa-Radom na wakacje? „Będzie taniej niż z innych portów lotniczych”
- Lotnisko w Radomiu: Kosztowna pomyłka czy ważny punkt na mapie lotnictwa? [ZDJĘCIA]
- Kto będzie latał z lotniska w Radomiu? [FELIETON]
Jak mam do wyboru lecieć enterem z Warszawy to zdecydowanie wybieram tę opcję. Do Radomia mam trochą za daleko zresztą jak wielu innych pasażerów. Od zawsze latam z Okęcia i nie mam zamiaru tego zmieniać