Bank Pekao zanotował w pierwszym kwartale 2020 roku 186,9 mln zł zysku netto – mniej o 23 proc. w ujęciu rok do roku. Negatywny wpływ na wyniki miały odpisy na kwotę 200 mln zł związane szacowanym pogorszeniem się portfela kredytowego w związku z epidemią COVID-19.
W pierwszym kwartale 2019 roku zysk netto banku wyniósł 242,3 mln zł.
W pierwszym kwartale 2020 roku Bank Pekao odnotował dwucyfrową dynamikę wzrostu dochodów komercyjnych (+11 proc.), co jest wynikiem wzrostów osiągniętych w trzech pionach biznesowych: bankowości detalicznej i prywatnej (+8 proc.), bankowości MŚP (+18 proc.) oraz bankowości korporacyjnej (+18 proc.).
Wzrósł także wolumen kredytów (o 8 proc.) oraz sprzedaż kont osobistych, która w analizowanym kwartale wyniosła 125 tys. rachunków (o 12 proc. więcej w ujęciu rok do roku).
Wynik odsetkowy wzrósł w ujęciu rok do roku o prawie 10 proc., do 1,4 mld zł, a wynik z tytułu prowizji i opłat wzrósł o blisko 2 proc. do 614 mln zł, głównie z uwagi na dobre wyniki osiągnięte w obszarze transakcji walutowych oraz działalności brokerskiej.
Odpisy na kredytowe skutki epidemii, BFG, restrukturyzację zatrudnienia
Bank podał, że kwartalne wyniki znalazły się pod istotnym wpływem odpisów związanych z epidemią COVID-19, zwalnianiem pracowników oraz zmniejszenia składek na Bankowy Fundusz Gwarancyjny.
Rezerwa na optymalizację zatrudnienia – bank chce zwolnić ponad 1 tys. pracowników – wyniosła 120 mln zł, a na restrukturyzację sieci oddziałów 24 mln zł. Odpisy z tytułu utraty wartości aktywów finansowych, związanych z pandemią COVID-19 wyniosły około 200 mln zł.
Łączny wynik odpisów z tytułu utraty wartości aktywów finansowych oraz rezerw na zobowiązania pozabilansowe w pierwszym kwartale 2020 roku wyniósł 331 mln zł i był trzykrotnie wyższy niż w analogicznym okresie 2019 roku.
Dalsza digitalizacja banku
Z raportu wynika, że Bank Pekao mocno rozwija segment bankowości internetowej. Blisko 50 proc. pożyczek gotówkowych jest sprzedawanych w kanałach cyfrowych.
Liczba aktywnych klientów mobilnych banku w ujęciu rocznym wzrosła o 30 proc. do ponad 1,7 mln, a niedawno bank wprowadził nową wersję aplikacji mobilnej PeoPay.
Pod koniec ubiegłego roku bank udostępnił klientom nową bankowość internetową Pekao24, której używa ponad 2,5 mln aktywnych użytkowników. Wprowadził także możliwość zakładania konta na selfie – dziś tą metodą otwieranych jest około 22 proc. kont w banku.
Liczba przeprowadzonych przez klientów Pekao transakcji BLIK wzrosła w ciągu roku ponadtrzykrotnie, a ponad 0,5 mln klientów banku wykonało w raportowanym kwartale przynajmniej jedną transakcję za pomocą BLIKa.
Pekao w walce z COVID-19
Bank Pekao pochwalił się też, że przekazał 5 mln zł na rzecz szpitali, zakładów opieki zdrowotnej i służb sanitarnych, które na co dzień walczą z rozprzestrzenianiem się COVID-19.
Fundacja banku przekazała 23 tys. maseczek ochronnych medykom, strażakom oraz seniorom. Bank prowadzi również kampanię edukacyjno-informacyjną, w której zachęca seniorów do aktywnego korzystania z internetu, w tym również do bankowości on-line bez wychodzenia z domu.
Bank Pekao jest polskim bankiem kontrolowanym przez państwo. Skarb Państwa posiada kontrolny pakiet 32,8 proc. udziału w akcjonariacie (za pośrednictwem PZU i PFR).
Pod względem kapitalizacji giełdowej jest trzecim największym bankiem na GPW.
Czytaj także: