Toyota Motor Poland oraz Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo SA podpisały umowę o współpracy przy rozwoju technologii wodorowej w Polsce.
W ramach porozumienia powstanie m.in. pilotażowa stacja tankowania wodorem.
“Uruchomienie pilotażowej stacji tankowania pojazdów wodorem będzie pierwszym krokiem PGNiG w realizacji zaplanowanego przez naszą Grupę Kapitałową programu wodorowego. Przy testowaniu stacji współpracować będziemy z Toyotą, uznanym w świecie motoryzacji partnerem i czołowym producentem pojazdów zasilanych wodorem. Jestem przekonany, że pozwoli nam to przyczynić się do efektywnego rozwoju rynku paliwa wodorowego w Polsce” – powiedział Jerzy Kwieciński, Prezes Zarządu PGNiG.
Ogłoszony w maju badawczy program wodorowy PGNiG obejmuje produkcję wodoru, w tym „zielonego wodoru” wykorzystującego odnawialne źródła energii, magazynowanie wodoru i jego dystrybucję, a także zastosowania w energetyce przemysłowej.
Elementem programu ma być także eksploatacja stacji tankowania pojazdów wodorem, która powstanie na warszawskiej Woli. PGNiG podpisało już umowę z konsorcjum polsko-brytyjskim na jej projekt i budowę.
Wspólne działanie toyoty i PGNiG ma doprowadzić do wprowadzenia na polski rynek wodoru jako czystego paliwa dla bezemisyjnych pojazdów elektrycznych z ogniwami paliwowymi.
Wodór określany jest przez specjalistów jako paliwo przyszłości, a samochody wodorowe mogą byćdobrym uzupełnieniem samochodów elektrycznych
Czytaj więcej na ten temat: Czy samochody na wodór to realna alternatywa do elektryków? Jeszcze nie dziś, ale jest potencjał – mówi branża
Toyota ma w swojej ofercie model Mirai, czyli pierwsze masowo produkowane auto typu sedan na wodór.
„Cieszymy się, że z PGNiG jako naszym partnerem będziemy pracować nad jak najefektywniejszym wykorzystaniem wodoru na wszystkich etapach. Inżynierowie obu marek będą wspólnie brać udział w procesie projektowania i budowy stacji tankowania wodoru, a także planowaniu i przeprowadzeniu badań” – powiedział Jacek Pawlak, prezes Toyota Motor Poland i Toyota Central Europe.
Jak wodór może wpłynąć na polską rewolucję elektromobilności? [RAPORT 300RESEARCH]