Rynek benefitów pozapłacowych w Polsce rozwija się dynamicznie. Ich wartość sięga już 16 mld zł, a znaczenie doceniają zarówno firmy, jak i pracownicy. W 2024 roku aż 91 proc. firm planuje utrzymać lub zwiększyć budżet przeznaczony na benefity.
Tyle samo polskich pracowników, zatrudnionych w małych, średnich i dużych przedsiębiorstwach, ma dostęp do benefitów pozapłacowych. Średnio mogą oni korzystać z 6 różnych świadczeń, a pracodawca przeznacza na benefity dla jednego członka zespołu w skali roku średnio 2020 złotych – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Benefit Systems, firmy będącej twórcą m.in. programu MultiSport.
Dlaczego benefity są tak istotne?
Badania pokazują, że pozytywnie wpływają na satysfakcję pracowników, co przekłada się na mniejszą rotację i większe zaangażowanie. W dobie rosnącej konkurencji o pracowników, benefity mogą stanowić kluczowy czynnik wpływający na wybór pracodawcy. Firmy coraz częściej oferują benefity dopasowane do indywidualnych potrzeb, takie jak szkolenia językowe, dofinansowanie do wypoczynku czy opieka nad dziećmi.
Czytaj także: Owocowe czwartki? Już nie. Pracodawcy coraz częściej oferują inne benefity
– Niesłabnąca popularność świadczeń pozapłacowych związana jest między innymi z ich skutecznością. Ponad 80 proc. pracodawców dostrzega pozytywny wpływ tych rozwiązań na satysfakcję pracowników, co przekłada się również na mniejszą rotację w zespołach czy zaangażowanie w wykonywanie obowiązków zawodowych. W doborze benefitów pozapłacowych pracodawcy starają się podążać za aktualnymi potrzebami pracowników. 81 proc. przedsiębiorstw zauważa, że benefity powinny adresować problemy środowiskowe i społeczne. Z kolei 72 proc. firm zdaje sobie też sprawę, że istotnym zadaniem benefitów pozapłacowych jest wsparcie zdrowego stylu życia i aktywności fizycznej – podkreśla Emilia Rogalewicz, członek zarządu Benefit Systems.
Według badania Benefit Systems, 65 proc. pracowników uważa, że benefity pozapłacowe powinny być czymś wyjątkowym i gwarantować dostęp do satysfakcjonujących usług lub produktów.
Blisko połowa pracujących Polaków uważa, że pracodawcy powinni zwiększyć dostępność do benefitów w formule online.
Z kolei zdaniem niemal 30 proc. pracowników, firmy powinny oferować jak najszerszy dostęp do benefitów, a świadczenia pozapłacowe powinny być wsparciem dla domowego budżetu i stanowić ulgę w wydatkach.
Co jest najpopularniejsze?
Wśród najpopularniejszych benefitów są m.in. karty sportowe. Korzysta z nich ponad 1,5 mln Polaków, a 70 proc. pracowników uważa, że karta powinna być częścią podstawowego pakietu benefitów.
Popularnością cieszą się także pożyczki zakładowe. Są one szczególnie cenione przez młodszych pracowników, stanowią drugie najpopularniejsze rozwiązanie benefitowe. Także szkolenia językowe pomagają pracownikom rozwijać kompetencje i zwiększać swoje szanse na rynku pracy.
Chcesz być na bieżąco? Subskrybuj 300Sekund, nasz codzienny newsletter!
Obecnie możemy wyróżnić pewne trendy w benefitach pozapłacowych. To przede wszystkim kursy, szkolenia i usługi doradcze, które pomagają pracownikom radzić sobie ze stresem, rozwijać nowe umiejętności i przygotowywać się na przyszłe wyzwania. W cenie są więc benefity, które wspomagają rozwój osobisty.
Ale także wszelkie masaże, fizjoterapia, dofinansowanie do wypoczynku – te benefity pomagają pracownikom zadbać o swoje zdrowie i psychofizyczną kondycję.
Jak prognozują eksperci, rynek benefitów pozapłacowych będzie się dalej rozwijać, dostosowując się do zmieniających się potrzeb pracowników i pracodawców. Możemy spodziewać się coraz większej personalizacji benefitów, rozwoju rozwiązań online i większego nacisku na benefity wspierające zdrowie i wellbeing zatrudnionych.
Dobrze dobrane benefity pozapłacowe to już nie tylko dodatek do wynagrodzenia, ale ważny element pakietu świadczeń oferowanych przez firmy. Mogą one być kluczowym czynnikiem wpływającym na sukces firmy.
(Oprac. Emilia Derewienko)
Czytaj także:
- Dobra praca szczęścia nie daje. Satysfakcja z tego co robimy nie musi oznaczać zadowolenia z życia
- Małym polskim firmom dobrze w Unii Europejskiej. Jest nowe badanie
- Czym kierują się studenci wybierając ofertę pracy? Jedna kwestia jest dla nich kluczowa [GRAFIKA]