Masz ładną, nowoczesną stronę firmową, a na jej widok rozpiera Cię duma? Świetnie, ale… czy podobnie odbierają ją Twoi klienci? Czy jest im łatwo znaleźć w serwisie to, czego potrzebują? Jak wygodnie mogą wysłać zapytanie ofertowe czy złożyć zamówienie? Nie masz pewności? Być może tracisz mnóstwo szans sprzedażowych. Sprawdź, czym jest UX design i zobacz, jak to zmienić.
Co to jest UX design i dlaczego ma znaczenie?
UX design to stosunkowo nowe, ale bardzo ważne pojęcie w świecie marketingu internetowego (szcze. W czym rzecz? W użyteczności Twojej strony firmowej dla jej potencjalnych klientów, a zatem w tym, jak łatwo jest się po nim poruszać.
Czytasz i myślisz: „Ale przecież moja strona jest bardzo prosta i logiczna! Ja umiem na niej znaleźć wszystko w kilka sekund!”? To może być prawda. Sęk w tym, że Twój klient tkwi w zupełnie innej „bańce informacyjnej” – nie ma wiedzy i doświadczenia, którym możesz się pochwalić Ty. Dlatego to, co Tobie wydaje się łatwe i oczywiste, dla niego może być zawiłe i kompletnie niezrozumiałe.
Taki stan ma poważniejsze konsekwencje niż Ci się wydaje. Dlaczego? Wyobraź sobie taką sytuację: prowadzisz wypożyczalnię maszyn budowlanych. Klient trafia na Twoją stronę, bo kliknął w reklamę albo w link z Google. Chce szybko wynająć dźwig – zależy mu na czasie. Tymczasem już na „dzień dobry” dostaje długi i trudny do wyłączenia filmik z prezentacją zalet Twojej firmy. Potem wyskakuje mu okienko zachęcające do zapisania się na newsletter, a znalezienie informacji o dostępnych modelach maszyn i cenach wynajmu jest prawie niemożliwe – linki do odpowiedniej zakładki są „zaszyte” na dalszych podstronach.
Jaka byłaby reakcja klienta w tym przypadku? Każda kolejna bariera powodowałaby frustrację. Ostatecznie skończyłoby się pewnie na zamknięciu strony takiej strony i przejściu do konkurencji. A tego jako przedsiębiorca nie chcesz.
Jak zatem sprawdzić, czy Twoja strona pomaga klientom w zakupie, zamiast przeszkadzać? Co zrobić, żeby wyeliminować ewentualne bariery? Rozwiązaniem jest właśnie UI/UX design, czyli projektowanie doświadczeń użytkownika (po szczegóły zajrzyj na: https://agencjaecho.pl/uslugi/optymalizacja-konwersji-ux/).
Strona ze „złym UX” jest źródłem frustracji dla Twoich klientów i utrudnia Ci sprzedaż, zamiast ją wspomagać.
Co daje dobra strategia UX?
Dobra strategia UX (User Experience) pozwala projektować wartościowe strony internetowe – takie, które prowadzą klienta niczym „po nitce do kłębka” w stronę zakupu.
– Strategia UX to więcej niż zwykłe projektowanie strony internetowej. W tym procesie kluczową kwestią jest użyteczność, a nie „modny” wygląd serwisu. Dlatego zanim UX designer przedstawi konkretne zalecenia, musi poznać specyfikę działań firmy, jej grupy docelowe ich oczekiwania – wyjaśnia specjalista UX z Agencji ECHO. – Warto podkreślić, że rekomendacje zmian muszą być oparte na twardych danych i pogłębionych analizach, a nie na założeniach i przekonaniach. Tylko wtedy układ i treść serwisu mogą zostać dostosowane tak, aby realnie zwiększyć sprzedaż – dodaje.
Jak konkretnie wyglądają działania z obszaru UX design?
UX design zaczyna się od audytu i pogłębionej analizy – to na ich bazie są wdrażane konkretne zmiany na stronie. Takie, które mają zwiększyć jej użyteczność. Może chodzić np. o:
- uproszczenie mapy serwisu – tak aby informacje ważne dla klientów były dobrze widoczne i łatwo dostępne;
- wyeliminowanie barier, które frustrują użytkowników – np. zbędnych wyskakujących okienek czy nadmiernie „ciężkich” grafik lub filmów powodujących, że serwis ładuje się przez długi czas;
- dodanie prostych formularzy kontaktowych czy kalkulatorów, które ułatwią klientowi podjęcie działania.
Czasami nawet bardzo drobne zmiany na stronie mogą się przełożyć na zaskakująco dobre efekty. Jednak efektywność ich wdrożenia również powinna podlegać weryfikacji – np. z wykorzystaniem testów A/B i innych narzędzi.
Czy zatem usługi UX są potrzebne Twojej firmie? Jeżeli chcesz zwiększyć sprzedaż, nie wahaj się. To może być dla Ciebie prawdziwy game-changer!