Nasz kraj jest dziś atrakcyjny dla inwestorów jak nigdy. To w dużej mierze zasługa odporności polskiej gospodarki, którą widać na przestrzeni kryzysów, jakie przetoczyły się przez świat w ostatnich latach. Rodzima gospodarka poradziła sobie z nimi bez większych problemów, utrzymując trend wzrostowy. Ta odporność jest dostrzegana przez analityków na całym świecie, szukających bezpiecznych przystani do lokowania biznesów.
Bezpieczeństwo naszego kraju pokazał też ostatni rok, w trakcie którego Polska stała się krajem frontowym wobec inwazji Rosji na sąsiednią Ukrainę. Nasz kraj nie tylko nie ugiął się pod ciężarem pomocy niesionej uchodźcom i ukraińskim firmom, ale wręcz swoim zaangażowaniem i dynamiką działania przyciągnęliśmy uwagę całego świata, zyskując pozycję lidera i zachęcając innych do podobnych kroków.
Dostrzegane na całym świecie gesty pomocy i dobre wskaźniki gospodarcze przekładają się w ostatnich latach na bardzo konkretne rezultaty. To napływ inwestycji zagranicznych i zainteresowanie polskimi towarami, a więc bardzo bezpośredni pozytywny wpływ na gospodarkę i tym samym rozwój naszego kraju. Nie bez znaczenia pozostaje też promocja Polski na takich wydarzeniach jak światowa wystawa Expo, którą PAIH z powodzeniem zrealizował w Dubaju. Dobry wizerunek w świecie biznesu daje atuty, które w relacjach można przekuwać w konkretne wartości. Warto więc to robić, bo – jak mawiają komentatorzy sportowi – niewykorzystane okazje się mszczą. Stoimy w obliczu wzrostowego trendu znaczenia Polski na gospodarczej mapie Europy i całego świata i powinniśmy go wykorzystać w stu procentach, by zyskać jeszcze lepszą pozycję gospodarczą.
Globalne przetasowania i asy dla Polski
Zerwanie łańcuchów dostaw podczas pandemii Covid-19, blokada Kanału Sueskiego czy w ostatnim czasie wyjście wielu firm z Rosji po jej inwazji na Ukrainę – to czynniki, które w ostatnich latach paraliżowały wymianę gospodarczą i przez to dawały firmom do myślenia, zmuszając je do szukania bardziej stabilnych relacji biznesowych. Poszukuje się lokalizacji bliskich geograficznie, zapewniających wysoką jakość produkcji i jej stabilność przy stosunkowo niskich kosztach. Polska ma wszystkie te zalety.
Nasz kraj leży na przecięciu szlaków handlowych, łącząc zarówno krańce Europy, jak i nasz kontynent z Azją, również w ramach chińskiej inicjatywy Pasa i Szlaku. Mamy też świetną i stale rozwijającą się infrastrukturę. Prócz sieci autostrad i połączeń kolejowych, rozwijana jest żegluga śródlądowa, w Gdańsku działa największy terminal kontenerowy na Morzu Bałtyckim. Mamy duży zasób wykwalifikowanej kadry specjalistów i managerów. Polacy są wysoko cenieni w rankingach kadrowych za wysokie zaangażowanie w pracę. Polskie uczelnie coraz śmielej otwierają się na świat biznesu, wdrażając w programie nauczania aspekty pożądane przez rynek pracy. To wszystko silne karty, które przyciągają do nas wiele firm i dzięki którym rozwijają się wysoko zaawansowane branże gospodarki. Wreszcie należy podkreślić, że decyzje o ulokowaniu nad Wisłą biznesu zależą też od tego, czy inni zdecydowali się na taki krok. Inwestycje globalnych korporacji stawiających na rozwój w Polsce pociągają za sobą podobne kroki innych firm.
To przekłada się na skokowy wzrost zainteresowania naszym krajem. W ramach działalności PAIH przekuwamy to zainteresowanie w relacje biznesowe, łącząc inwestorów z polskimi firmami, a eksporterom zapewniając dotarcie do rynków zagranicznych.
Konsultingowy hub dla biznesu
Inwestorzy zagraniczni rozmawiając z nami pytają „dlaczego Polska”. W PAIH pokazujemy im szanse i korzyści, jakie czekają na nich w naszym kraju. Wartość 3,7 mld dolarów dla bezpośrednich inwestycji zagranicznych z udziałem PAIH w roku 2022 pokazuje zaufanie do naszego kraju. Jednocześnie prócz przyciągania inwestorów prowadzimy równolegle wszechstronne wsparcie dla rodzimych firm chcących rozpocząć swoją przygodę z eksportem lub poszerzyć go, wkraczając na nowe rynki. Dla producentów towarów i usług z Polski mamy szeroką ofertę bezpłatnej pomocy w zakresie doradztwa. Szczególne znaczenie ma wsparcie dla firm z sektora MŚP. Wiemy że małe firmy mają ogromny potencjał innowacyjności i swoimi rozwiązaniami mogą zainteresować wielu odbiorców na świecie. To czego zwykle nie mają, to wiedza potrzebna do ekspansji, ale też czas i środki by tę wiedzę zdobywać. W tej sytuacji rezygnują z eksportu, nie wykorzystując szansy na pokazanie światu swojej atrakcyjności. Aby się tak nie stało, działa PAIH. Firmom, które się do nas zgłaszają, zapewniamy bezpłatne wsparcie w procesie analizy zdolności eksportowych, przygotowania strategii, zapewniamy kontakty na rynku docelowym poprzez nasze Zagraniczne Biura Handlowe działające na całym świecie. Realizujemy też projekty edukacyjne i konsultingowe takie jak „ABC Eksportu” czy „Polskie Mosty Technologiczne”. Można powiedzieć, że przedsiębiorca zwracający się do nas po pomoc, otrzymuje doradztwo bez ponoszenia kosztów, dzięki czemu oszczędza miesiące żmudnych samodzielnych analiz rynku czy rozpoznanie go kosztowną metodą prób i błędów. Aby uzyskać pomoc, firma musi jednak zrobić pierwszy krok i zgłosić się do nas.
Ważny jest timing
W skalowaniu biznesu liczy się dobry timing – zarówno właściwy moment, jak i tempo ekspansji. Polski przedsiębiorca mający w swojej ofercie nowatorskie narzędzie lub produkt, musi dotrzeć do odbiorców przed mającymi podobną ofertę konkurentami z innych krajów. W takiej sytuacji współpraca z PAIH pozwala na pokonanie trudności sprintem i zyskanie konkurencyjnej przewagi. Czas odgrywa też znaczącą rolę, gdy chodzi o pozyskiwanie inwestorów. Kiedy mają oni do wyboru kilka lokalizacji w naszym regionie, rolą naszej Agencji jest przekonanie ich, by to właśnie w naszym kraju ulokowali swoje inwestycje, a z nimi nowe zakłady i miejsca pracy.
Duże i wciąż rosnące zainteresowanie Polską to moment bez precedensu w gospodarczej historii Polski. Współpracą z naszymi firmami i rozwojem biznesu nad Wisłą interesują się dziś nie tylko nasi sąsiedzi z Europy, ale też partnerzy z lokacji tak odległych jak Chiny, Korea, Japonia. Jednym z czołowych partnerów są dla nas Stany Zjednoczone, mające ogromne zapotrzebowanie i chłonny rynek. To więc najlepszy czas, by rozwinąć i wykorzystać w ekspresowym tempie swoje możliwości. Polski biznes ma dziś szansę zaprezentować swoją ofertę niemal całemu światu. Każdego dnia można go spotkać właśnie w PAIH.