Nabór do programów, które umożliwią dofinansowanie zakupu auta elektrycznego – osobowego, dostawczego lub taksówki – rozpocznie się 26 czerwca.
Programy dofinansowania do zakupu samochodu elektrycznego są organizowane przez Ministerstwo Klimatu oraz Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Chodzi o „Zielony samochód”, „eVAN” i „Koliber”, na które łącznie przeznaczone jest prawie 150 mln zł.
Program „Zielony samochód” dotyczy dofinansowania zakupu prywatnych samochodów osobowych. Dostępne jest 37,5 mln zł ze środków NFOŚiGW. Osoby fizyczne mają szansę na dotacje do 18 750 zł, przy czym nie więcej niż 15 proc. kosztów kwalifikowanych, które zostaną poniesione po 1 maja 2020 r. Jest jeszcze jeden ważny warunek: cena nabycia pojazdu elektrycznego nie może przekroczyć 125 tys. zł. Budżet nowego programu pozwoli na dofinansowanie zakupu 2 tys. elektrycznych aut – informuje NFOŚiGW.
W ramach programu „eVan” przedsiębiorcy zdecydowani na zakup elektrycznego auta dostawczego mogą liczyć na dotacje do 30 proc. kosztów kwalifikowanych (do 70 tys. zł) na zakup/leasing pojazdów elektrycznych oraz do 50 proc. kosztów kwalifikowanych, lecz nie więcej niż 5 tys. zł na nabycie punktu ładowania o mocy do 22kW . Budżet programu to 70 mln zł, w ramach którego sfinansowanych może być do tysiąca inwestycji.
Program „Koliber” jest skierowany do mikro, małych lub średnich przedsiębiorców, posiadających licencję na przewóz osób w transporcie drogowym. Wnioskodawcy mogą ubiegać się o dotację do 20 proc. kosztów kwalifikowanych (maksymalnie 25 tys. zł, przy maksymalnym koszcie kwalifikowanym zakupu i montażu punktu ładowania 150 tys. zł) lub pożyczkę. Na ten program zarezerwowano 40 mln zł wsparcia na zakup/leasing 1 tys. elektrycznych taksówek (kategoria M1) oraz 1 tys. ładowarek domowych typu wall box.
Programy stanowią część większego Planu Zielonych Inwestycji, który oferuje w 2020 r. całkowity dostępny budżet dofinansowania w wysokości ok. 7,8 mld zł a całkowity wpływ tych programów na gospodarkę to ponad 22 mld zł. Więcej informacji na stronie NFOŚiGW.
McKinsey: Polska może być neutralna klimatycznie za 30 lat. Koszt? 380 mld euro