Przychody z rynku gier wideo, czyli gier konsolowych, komputerowych i mobilnych, w 2022 r. wyniosły blisko 350 mld dolarów. Branża ta jest większa niż np. cały przemysł filmowy, w tym streaming. A od czego zależy, w co lubimy grać?
W Polsce według Polskiej Agencji Rozwoju Przemysłu wartość przemysłu gier w 2022 r. to ponad 1,2 mld euro. Branża ta zatrudnia 15 tys. pracowników w blisko 500 firmach.
Według raportu „Polish Gamers” łącznie w polskim społeczeństwie w gry wideo gra dwie trzecie populacji. Odsetek ten spadł w porównaniu z rokiem 2020, gdy wynosił 76 proc., a także z rokiem 2018 (79 proc.). Dominującym urządzeniem do grania jest smartfon lub tablet. Kobiety to w Polsce 47 proc. graczy (według PARP jedna czwarta pracowników branży gier stanowią kobiety). Znaczna większość graczy w Polsce to dorośli, średni wiek gracza przekracza 30 lat.
Od czego zależy, w jakie gry lubimy grać?
Ekonomiści PIE sprawdzili też, od jakich cech zależy wybór rodzaju gry przez graczy.
W amerykańskim badaniu na osobach w wieku 10-15 lat okazało się, że wybór niektórych gatunków gier jest koresponduje z płcią i z cechami osobowości. Według tego badania płeć jest czynnikiem różnicującym dla grania m.in. w tzw. strzelanki czy bijatyki, ale nie w gry RPG.
Dodatkowo niektóre cechy psychologiczne mogą różnicować preferencje dotyczące gatunków, np. u dziewczynek samoocena pozytywnie wiąże się z graniem w strzelanki. Ponadto według innego badania na grupie nastolatków poczucie wykluczenia społecznego koreluje z preferowaniem gier, w których występuje przemoc.
Zauważono pewne prawidłowości, jeśli chodzi o związek pomiędzy preferencjami w zakresie gatunków gier i typami osobowości. Do przypisywania cech osobowości wykorzystuje się często model „wielkiej piątki” (Big Five) – pięciu typów osobowości, składających się z różnych szczegółowych cech psychologicznych. Te typy to: otwartość na doświadczenia, ugodowość, sumienność, ekstrawersja i neurotyzm.
Na preferencje wpływają cechy psychologiczne
Typ ekstrawersji wykazuje istotną pozytywną korelację z preferencjami do gier imprezowych i muzycznych, a negatywną – z grami RPG i MMORPG oraz grami strategicznymi. Sumienność to typ osobowości pozytywnie wiążący się z graniem w gry sportowe i wyścigowe, symulatory (np. lotnicze) czy bijatyki. Otwartość na doświadczenie ma związek z graniem w gry akcji i przygodowe oraz platformówki.
300Sekund od września w nowej odsłonie. Zapisz się już dziś na nasz codzienny newsletter.
Cechy psychologiczne wpływają nie tylko na to, w jakie gry gramy, ale też na to, jak gramy. Według modelu BrainHex gracze dzielą się na siedem typów i w zależności od nich poszukują w grach różnych wrażeń.
Nowsze badania jednak na nowo określają ten model i wskazują na możliwość wyróżnienia jedynie trzech typów graczy. Istnieją zatem gracze zorientowani na akcję, którzy w grach lubią doświadczać ryzyka i pokonywać trudnych przeciwników.
Gracze zorientowani na estetykę lubią eksplorować rozbudowany świat w grze oraz granie jako formę zajęcia towarzyskiego. Orientacja na cel jako motywacja do grania opisuje potrzebę rozwiązywania zagadek, wymyślania skomplikowanych strategii, doświadczania strachu czy stawania przed wyzwaniem i pokonywania go w grze.
Czytaj także:
- Zabawki, interaktywne gry, ubranka. W zwierzęta inwestujemy miliardy złotych
- Nie stać nas na wakacje w Polsce, jedziemy za granicę. Polskie kurorty odstraszają cenami
- Inwestycje w kulturę rozkręcają gospodarkę. Coraz więcej miast na świecie już to wie
- Netflix odrabia straty i zwiększa liczbę użytkowników. Ale konkurencja depcze mu po piętach