Polska jest unijnym liderem w transporcie drogowym towarów. Tiry znad Wisły odpowiadają za 20 proc. całkowitej pracy przewozowej w UE, zwraca uwagę Polski Instytut Ekonomiczny.
Praca przewozowa firm z Polski wyniosła 385,1 mld tonokilometrów (tkm) w porównaniu do 303,9 mld tkm w przypadku drugich w klasyfikacji Niemiec.
Polskie firmy należą do grona czołowych przewoźników na większości najważniejszych tras w UE. Trasa między Polską i Niemcami jest drugą najważniejszą w UE. W 2022 r. przetransportowano nią 69,1 mln ton towarów, z czego 96,4 proc. przewiozły podmioty z Polski. Podobne odsetki występują w przypadku tras Czechy-Polska, Włochy-Polska oraz Polska-Słowacja. Polskie tiry przewiozły tam kolejno 92 proc., 98 proc. i 92 proc. towarów.
Polskie ciężarówki podbiły Europę
Na 12 z 16 najważniejszych tras UE przewoźnicy z Polski są głównymi podmiotami rynkowymi spoza kraju załadunku i rozładunku. Polskie firmy odgrywają znaczącą rolę na trasach między Niemcami i Holandią, Belgią i Francją, Belgią i Holandią czy Niemcami i Francją.
Firmy z Polski specjalizują się w przewozach międzynarodowych, świadcząc niemal 64 proc. usług w ramach transportu międzynarodowego. Wysoki udział w rynku osiągamy też w kabotażu, czyli usługach świadczonych na terenie danego kraju przez podmiot zarejestrowany w innym i cross-trade, czyli przewozów między dwoma krajami obsługiwanymi przez podmiot z kraju trzeciego.
Udział Polski w unijnym rynku transportu rośnie systematycznie od czasu jej wejścia do Unii Europejskiej. Pod względem wytwarzanej wartości dodanej w 2004 r. wynosił ok. 2 proc. Obecnie jest to ok. 8 proc., czyli 4-krotny wzrost.
Jednym ze sposobów dalszej poprawy tej sytuacji mogłoby być np. zwiększenie zakresu świadczenia przez firmy transportowe usług okołotransportowych, w tym logistycznych czy też przyspieszenie procesu elektryfikacji sektora.
Czytaj także:
- „Zielona” przyszłość transportu. Elektryczne ciężarówki będą jeździć po Europie
- Tam elektryczne hulajnogi są najbardziej popularne. Trzy polskie miasta w europejskim rankingu
- Przybywa samochodów elektrycznych. Interesuje się nimi cała Europa
- Ruch ciężarówek na granicy z Ukrainą większy niż przed wojną. Ale na Białoruś tiry przestają jeździć