Jak zostać pilotem drona? Gdzie można latać dronem, a w których miejscach jest to zabronione? Incydentów z bezzałogowcami przybywa. Sprawdzamy, czy bycie pilotem drona wymaga specjalnych uprawnień.
Incydenty z udziałem dronów to w ostatnim czasie plaga na warszawskim niebie. Co gorsza, obserwujemy je latające w pobliżu Lotniska Chopina. Kolizja drona z lądującym samolotem mogłaby bez trudu doprowadzić do tragedii.
Z tego tekstu dowiesz się:
- co trzeba zrobić, aby zostać pilotem drona;
- jakie są rodzaje dronów;
- gdzie nie można latać dronem;
- czy istnieje licencja na pilota bezzałogowca;
- jak długo ważne są jego kwalifikacje.
Ostatni poważny incydent na Lotnisku Chopina wydarzył się w połowie maja. Niezidentyfikowany dron miał minąć lądujący samolot PLL LOT zaledwie o 30 metrów.
Sprawa została skierowana do organów ścigania – poinformowała nas rzeczniczka Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej (PAŻP), Rusłana Krzemińska. Zgłoszenie zdarzenia – zgodnie z procedurami – zostało przekazane do Urzędu Lotnictwa Cywilnego (ULC) oraz Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych (PKBWL).
Na razie, jak powiedziała nam rzeczniczka, wiele więcej powiedzieć nie można, bo śledztwo jest w toku.
Incydentów przybywa
To jednak nie koniec, bo do podobnego zdarzenia doszło niedługo później, 27 maja. Incydent ponownie potwierdziła Agencja. Miał on miejsce tym razem poza terenem Lotniska Chopina, ok. 40 km od jego terytorium.
Wciąż jednak nie wydaje się to bezpiecznym dystansem, biorąc pod uwagę, że w pobliżu lądują samoloty z setkami pasażerów na pokładzie. Dron mógłby przecież spowodować w kolizję z odrzutowcem.
Czytaj także: Linie lotnicze marnują miliony ton jedzenia. Sprzyjają temu… przepisy
– Piloci samolotu LOT zgłosili obecność drona w przestrzeni powietrznej. PAŻP od razu uruchomiła odpowiednie procedury, zgłaszając zdarzenie do organów ścigania. Agencja zgłosi także zdarzenie do PKBWL oraz ULC. PAŻP oraz PPL ściśle współpracują w ramach przeciwdziałania podobnego rodzaju incydentom – czytamy w oświadczeniu wydanym przez PAŻP.
PAŻP nie określa jednoznacznie, czy omawiana sytuacja stanowiła zagrożenie dla pasażerów. Agencja nie odpowiedziała również na nasze pytania, dotyczące tego, jak być powinno.
Operatorzy dronów mają jednak jasne wytyczne, dostępne na stronie ULC-u. Sprawdzamy, czy trzeba się porządnie natrudzić, aby uzyskać uprawnienia do latania dronem.
Co na to prawo lotnicze?
Od 31 grudnia 2020 roku przepisy dronowe są jednolite dla krajów Unii Europejskiej oraz Lichtensteinu, Norwegii i Szwajcarii.
Wszystko po to, aby zapewnić swobodny ruch dronów i równe warunki działania dla operatorów systemów bezzałogowych statków powietrznych (SBSP) na terenie Unii Europejskiej. Dzięki nowym przepisom właściciele i użytkownicy dronów mogą bezproblemowo wykonywać operacje nimi, na przykład podczas podróży po Europie.
Gdzie nie można latać dronem?
Obowiązuje zakaz latania bezzałogowcami w pobliżu lotnisk, parków narodowych czy obiektów wojskowych, a także innych, obwarowanych specjalnymi obostrzeniami.
Jakie warunki musi spełnić pilot drona?
Pilot drona musi mieć ukończone 16 lat. Jeśli mieszka lub prowadzi działalność w Polsce, rejestruje się w systemie Urzędu Lotnictwa Cywilnego (ULC).
Warto pamiętać, że operator drona nie może być zarejestrowany w więcej niż jednym państwie UE.
Czy trzeba uzyskać zezwolenie?
To zależy od rodzaju drona, którego chcemy używać. Operowanie nim podzielono na 3 kategorie.
Pierwsza z nich to kategoria otwarta. Dotyczy dronów, których waga nie przekracza 25 kg. Można nimi operować w zasięgu wzroku pilota lub z pomocą obserwatora (VLOS), w odległości nie większej niż 120 m od najbliższego punktu powierzchni ziemi. W przypadku tego rodzaju bezzałogowca nie trzeba składać oświadczeń lub uzyskiwać zezwoleń od Urzędu Lotnictwa Cywilnego (ULC).
W tym przypadku ULC wymaga jedynie rejestracji w swoim systemie: gdy dron waży więcej niż 250 g i jest wyposażony w czujnik, np. kamerę. Konieczne jest przejście szkolenia online oraz zaliczenie testu z 40 pytaniami.
Chcesz być na bieżąco? Subskrybuj 300Sekund, nasz codzienny newsletter!
Druga kategoria jest nazywana szczególną. Jest przeznaczona dla operacji dronami, których parametry lotu wychodzą poza kategorię otwartą, czyli ważą więcej niż 25 kg. Wówczas operowanie takim dronem będzie wymagało weryfikacji, a w niektórych przypadkach także zgody ULC-u.
Trzecią kategorią jest kategoria certyfikowana, czyli taka, która może wymagać uzyskania specjalnej licencji. Dotyczy ona sytuacji, gdy dron przelatuje nad zgromadzeniami osób, przewozi osoby lub niebezpieczne ładunki.
Jak długo ważne są kwalifikacje pilota drona?
Kwalifikacje są ważne przez 5 lat.
Czy istnieje licencja na pilota drona?
Licencję na drona wystawia Urząd Lotnictwa Cywilnego i jest ważna na terenie całego kraju. Aby zdobyć taką licencję należy przystąpić do bezpłatnego kursu, zdać go, następnie zdając także dwa egzaminy: praktyczny i teoretyczny. Ich koszt oscyluje w sumie ok. 200 zł.
Licencję warto mieć, jeśli planuje się operować dronem w celach komercyjnych lub zawodowych. Dokument może również się przydać jako potwierdzenie umiejętności czy kwalifikacji przy podejmowaniu nowej pracy.
Czy należy zgłaszać każdy lot drona przed jego wykonaniem?
Tak. Każdy lot drona należy zgłaszać w aplikacji DroneRadar. W ten sposób informujemy PAŻP o tym, że taki lot się odbędzie.
Co grozi za nieprawidłowe użytkowanie drona?
Za niezgodne z prawem korzystanie z drona grozi grzywna do 5 tys. zł lub kara pozbawienia wolności do lat 3. Każdy incydent jest jednak rozpatrywany indywidualnie, w zależności od rodzaju wykonywanych operacji.
Więcej o lotnictwie piszemy tutaj:
- Lotnictwo czeka pracowite lato. Powtórka z zeszłorocznego chaosu bardzo prawdopodobna
- Kopanie prądem, loty donikąd. Tak lotnictwo (nie) zabiega o pasażera
- UE mówi „stop” emisjom CO2 z lotnictwa. Tanie loty przechodzą do historii
- Pięć powodów, dla których ruch lotniczy nie mógł odbudować się w 2022 roku