Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) nałożył blisko 12,5 mln zł kary na BO Energy (wcześniej FG Energy), podał Urząd. W umowach opracowanych przez spółkę było 12 niedozwolonych klauzul naruszających prawa konsumentów. BO Energy stosowała też szereg nieuczciwych praktyk, za które prezes UOKiK w grudniu 2022 r. nałożył na nią karę ponad 28 mln zł.
– Spółka BO Energy (wcześniej FG Energy) z Krakowa zajmuje się sprzedażą i montażem instalacji fotowoltaicznych na terenie całej Polski. Umowy zawiera poza lokalem przedsiębiorstwa i oferuje konsumentom całościowe wykonanie instalacji fotowoltaicznej ‚pod klucz’ – od audytu, poprzez projekt, do etapu finalizacji usługi i oddania gotowego produktu – czytamy w komunikacie.
Firma chroniła tylko własne interesy
Realizacja instalacji fotowoltaicznych odbywała się w oparciu o przygotowane przez spółkę wzory umów, w których Urząd zidentyfikował wiele niedozwolonych klauzul. Zapisy chroniły tylko interesy spółki i mogły prowadzić do poważnych konsekwencji dla konsumentów: zmiany terminu ukończenia prac, wzrostu ceny czy nawet niewykonania usługi ze względu na wycofanie się wykonawcy.
– Fotowoltaika to dla konsumentów poważna inwestycja i wydatek nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych. Żaden przedsiębiorca, również działający w cieszącej się obecnie dużym zainteresowaniem branży, nie może stosować w umowie klauzul abuzywnych, naruszających prawa konsumentów. Opracowane przez BO Energy zapisy umowy przenosiły w znacznym zakresie ryzyko prowadzenia działalności na inwestorów i nie zabezpieczały ich interesów. Mogły one spowodować tak rażąco niekorzystne dla klientów skutki, jak zmiana ceny czy otrzymanie instalacji niezgodnej z oczekiwaniami i potrzebami – powiedział prezes UOKiK Tomasz Chróstny, cytowany w materiale.
300Sekund od września w nowej odsłonie. Zapisz się już dziś na nasz codzienny newsletter.
Prezes UOKiK nałożył na BO Energy (wcześniej FG Energy) karę w wysokości prawie 12,5 mln zł (12 418 746 zł). Po uprawomocnieniu się decyzji spółka będzie też musiała poinformować konsumentów, którzy zawarli z nią umowy na fotowoltaikę, o niedozwolonych zapisach umownych oraz wskazać, że należy je traktować tak, jakby w ogóle nie było ich w umowie.
W grudniu 2022 r. prezes UOKiK wydał decyzję, w której nałożył ponad 28 mln zł kary na spółkę BO Energy za stosowanie nieuczciwych praktyk takich jak utrudnianie konsumentom bezkosztowego odstąpienia od umowy, wprowadzanie ich w błąd co do współpracy z Ministerstwem Klimatu i co do bezpłatności audytu.
Decyzje nie są prawomocne.
Polecamy także:
- Nękali telefonami o „fotowoltaice”. Teraz UOKiK nałożył na nich kary
- Polska wśród liderów fotowoltaiki w UE. Paneli przybywa z każdym rokiem
- Ten boom musiał się skończyć. Fotowoltaika liże rany po zmianach rozliczeń