Niemieckie linie lotnicze Lufthansa i tamtejszy przewoźnik kolejowy Deutsche Bahn (DB) zawarły ugodę po sześciu latach sporu, informuje Frankfurter Allgemeine Zeitung.
Chodzi o sprawę zmowy cenowej w zakresie cennika dopłat paliwowych i opłat za bezpieczeństwo w przypadku przewozu cargo, która istniała od 1999 do 2006 r., a której dopuścili się przewoźnicy lotniczy: Air Canada, Air France-KLM, British Airways, Cathay Pacific, Cargolux, Japan Airlines, Lan Chile, Martinair, SAS, Singapore Airlines i Qantas. W 2010 r.
Komisja Europejska, jako jeden z wielu urzędów antymonopolowych, nałożyła na te przedsiębiorstwa grzywnę w wysokości 776 mln euro. Lufthansa występowała w charakterze świadka koronnego i uniknęła kary.
Świadkowie koronni jednak nie unikają odpowiedzialności przed firmami, które z tytułu ich nielegalnej zmowy poniosły straty. Po zdarzeniu DB zażądał od jedenastu linii lotniczych odszkodowania w łącznej wysokości 1,76 mld euro.
Przeciętnie byłoby to 160 mln euro na linię lotniczą. To jest jednak tylko kalkulacja; nie wiadomo ile przewoźnik kolejowy chciał dostać od Lufthansy.
Żadne z przedsiębiorstw nie podaje też szczegółów ugody; z informacji Frankfurter Allgemeine Zeitung wynika, że kwota, którą dostanie DB od Lufthansy wynosi “zdecydowanie mniej niż 50 mln euro”.
>>> Czytaj też: Komisja Europejska: planowane połączenie Orlenu z Lotosem może doprowadzić do wzrostu cen i monopolu na rynku paliw