Ponad jedna trzecia polskich użytkowników internetu uznaje odpowiedzi uzyskiwane od modeli sztucznej inteligencji za bardziej satysfakcjonujące. Stawiają je wyżej niż te pochodzące z tradycyjnych wyszukiwarek. To główny wniosek z badania agencji On Board Think Kong (OBTK), przeprowadzonego na próbie 800 dorosłych internautów w Polsce.
Wyniki badania pokazują, że tylko 26 proc. respondentów nie korzysta w ogóle z popularnych modeli AI, takich jak ChatGPT czy Deepseek, w celu pozyskiwania informacji. Z kolei aż 51 proc. osób, które sięgają po narzędzia AI, uważa, że odpowiedzi uzyskane tą drogą są bardziej trafne i użyteczne niż te oferowane przez klasyczne wyszukiwarki internetowe. Odmiennego zdania jest zaledwie 11 proc. badanych.
ChatGPT dominuje wśród narzędzi AI
Najczęściej wskazywanym narzędziem AI w badaniu był ChatGPT, z którego korzysta 60 proc. respondentów deklarujących użycie narzędzi AI. Drugie miejsce zajmuje Gemini, z wynikiem 30 proc. Jednocześnie 33 proc. ankietowanych przyznało, że z modeli AI korzysta co najmniej raz w tygodniu.
Eksperci wskazują, że rosnąca popularność narzędzi opartych na dużych modelach językowych (LLM) może zmienić krajobraz wyszukiwania informacji w internecie.
Wpływ na strategie komunikacyjne i SEO
– Dla większości marek obecność w odpowiedziach narzędzi opartych na modele AI staje się naprawdę ważna. LLM-y nie są jeszcze ważnym źródłem ruchu na stronach, ale ich przełożenie na świadomość czy wizerunek marki jest coraz mocniejsze. Firmy powinny nie tylko zrewidować swoje plany SEO, ale też szerzej spojrzeć na strategie contentowe, zadbać o widoczność treści dla dużych modeli językowych – komentuje Norbert Kilen, strateg On Board Think Kong.
Badanie przeprowadziło SW Research metodą CAWI w dniach 2–7 maja 2025 roku. Próbę 800 respondentów wybrano pod względem kluczowych parametrów demograficznych, takich jak płeć, wiek, wykształcenie i wielkość miejscowości, aby możliwie najlepiej odwzorowywała strukturę populacji internautów w Polsce.
Polecamy także:
- Polski LLM zamiast ChatGPT? Eksperci są za lokalnymi rozwiązaniami
- Google wprowadza reklamy do odpowiedzi generowanych przez AI. Czy to koniec neutralności chatbotów?
- AI i cyberzagrożenia: Polskie firmy nadal nieprzygotowane na nową generację ataków
- Kolejna inwestycja Google w europejskie centra danych. Miliard euro na rozwój AI