Wraz z dynamicznym rozwojem kanału e-commerce w branży odzieżowej w Polsce rośnie liczba zużywanych opakowań. Z tego znaczną część nadal stanowią opakowania plastikowe. Jak wynika z badania Development Economics zrealizowanego na zlecenie DS Smith, do 2030 roku polscy e-sprzedawcy mogą zużyć aż 147 mln plastikowych toreb, czyli średnio 32 mln rocznie.
W 2023 roku polscy konsumenci otrzymali 16 mln przesyłek z branży modowej zapakowanych w plastik. Choć największym rynkiem pod względem liczby takich toreb pozostaje Wielka Brytania, to to właśnie Polska notuje najszybszy wzrost ich użycia.
– Wśród największych gospodarek europejskich to właśnie Polska jest liderem, jeśli chodzi o wzrost zużycia opakowań plastikowych w e-commerce modowym. To akurat niechlubny rekord – komentuje Michał Zawistowski, dyrektor zarządzający DS Smith Polska.
Szacunki wskazują, że tylko 6 proc. plastikowych opakowań trafiających do polskich konsumentów zostaje poddanych recyklingowi. Pozostałe 94 proc. ląduje na wysypiskach lub w spalarniach. Dla porównania, wprowadzenie opłat recyklingowych za torby w sklepach stacjonarnych znacząco ograniczyło ich zużycie: z 300–400 rocznie na osobę do 6,6.
Odpowiedzialność po stronie marek
Eksperci wskazują, że problem, jakim jest plastik w e-commerce, nie powinien spadać wyłącznie na konsumentów.
– Tutaj odpowiedzialność nie powinna być składana na barki konsumentów, ale przede wszystkim jednak marek, które dają pewne możliwości lub nie – zauważa Agnieszka Wąsowska-Telęga z zarządu Fashion Revolution Polska.
Choć w Niemczech już 10 proc. dostaw modowych realizowana jest w opakowaniach z włókien, w Polsce i Hiszpanii ten udział to zaledwie 2 proc. Tymczasem zmiany postępują, także za sprawą unijnych regulacji i presji konsumenckiej.
Ekologiczne opakowania coraz popularniejsze
– Przestrzeń do wzrostu zrównoważonych opakowań jest absolutnie duża. Zwiększa nam się portfolio produktów, które są dedykowane do kanału e-commerce, w tym do branży modowej. Mamy różne rozwiązania, począwszy od kopert papierowych, dedykowanych pudełek z tasiemkami zwrotnymi, które umożliwiają ponowne użycie opakowania – mówi Michał Zawistowski.
Zmiany mające wykluczyć plastik z e-commerce wspierają również narzędzia systemowe, jak rozporządzenie PPWR oraz obowiązki raportowania danych o opakowaniach i odpadach w systemie BDO.
– Wszelkie pozytywne zmiany zaczynają się od wiedzy. My musimy wiedzieć, jaka jest skala problemu, żeby móc potem znajdować na to odpowiednie rozwiązania – mówi Agnieszka Wąsowska-Telęga.
Konsumenci coraz bardziej świadomi
Badania pokazują, że ponad 70 proc. konsumentów preferuje opakowania papierowe lub kartonowe zamiast plastiku. Z kolei 50 proc. odczuwa wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku w zamówieniach internetowych.
– Badania rynkowe wskazują na coraz większe zapotrzebowanie na ekologiczne opakowania w e-commerce – mówi Katarzyna Ciechanowska-Ciosk, zarządzająca sklepem internetowym Amazon.pl.
Większość badanych wskazuje, że obowiązek ograniczania plastiku powinien spoczywać na firmach opakowaniowych, sprzedawcach i instytucjach unijnych. Ponad połowa deklaruje, że chętniej zamawia produkty u sprzedawców oferujących opakowania do recyklingu.
Plastik w e-commerce to niejedyny problem. Klienci oczekują wysyłki zamówionych produktów w opakowaniach odpowiedniej wielkości. Nie chcą dostawać powietrza. To ułatwia nie tylko przewóz do klienta, ale też zwrot w przypadku, gdy zamawiający chce oddać tylko część zamówienia.
Amazon od 2019 roku zrezygnował z jednorazowych plastikowych opakowań w Europie, unikając zużycia ponad 1 mld toreb. Obecnie 50 proc. przesyłek trafia do klientów w zredukowanych, nadających się do recyklingu opakowaniach. Firma korzysta z AI do optymalizacji pakowania i integruje systemy łączenia zamówień. Według deklaracji do 2025 roku Amazon planuje zainwestować ponad 700 mln euro w modernizację stacji dostawczych w całej Europie.
Polecamy także:
- ROP czy parapodatek? Branża ostrzega przed kierunkiem reformy systemu opakowaniowego
- Drugie życie opakowań. Gospodarka obiegu zamkniętego przestaje być wyborem
- Zrównoważona, ale jednorazowa. Folia stretch w ogniu unijnych przepisów
- Too Good To Go: jak Polacy pomogli uratować 15 milionów paczek żywności