Pierniki są polskim hitem eksportowym w Europie i na świecie. Polska zajmuje 3. miejsce na świecie – po Kanadzie i Niemczech – na liście największych światowych eksporterów pierników z dodatkiem imbiru i podobnych składników.
Według danych ITC, w 2022 r. Polska odpowiadała za 11 proc. światowego eksportu pierników.
Tymczasem według danych GUS, w 2022 r. pierniki stanowiły około 1,8 proc. wartości polskiego eksportu wyrobów piekarniczych i ciastkarskich. Polska wyeksportowała 14,2 tys. ton pierników o wartości blisko 44 mln euro. W ujęciu ilościowym było to o ponad 8 proc. więcej niż rok wcześniej, zaś w ujęciu wartościowym – o 24,5 proc. więcej w skali roku.
Pierniki, podobnie jak inne wyroby piekarnicze i cukiernicze, okazały się też odporne na skutki pandemii COVID-19. W porównaniu z 2019 r. nastąpił wzrost wolumenu sprzedaży tych produktów za granicę o 31 proc., a w ujęciu wartościowym aż o 55 proc.
W ciągu dziesięciu miesięcy 2023 r. eksport tych wypieków był mniejszy w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Wartość eksportu wyniosła 30,6 mln euro i była niższa o 12,2 proc. niż rok wcześniej, zaś wolumen eksportu wyniósł 7,2 tys. ton i spadł o ok. 35 proc. w ujęciu rocznym.
Wyniki eksportu tych wyrobów z pewnością poprawią się w okresie przedświątecznym (tj. listopad i grudzień), jednak trudno będzie nadrobić spadek wolumenu o 1/3.
Chcesz być na bieżąco? Subskrybuj 300Sekund, nasz codzienny newsletter! Obserwuj nas też w Wiadomościach Google.
W okresie od stycznia do października 2023 r. polskie pierniki zakupili odbiorcy z ponad 50 krajów. Do najważniejszych rynków zbytu należały kraje unijne, a wśród nich dominowały Niemcy (aż 57,2 proc. udziału w wartości polskiego eksportu tego rodzaju wyrobów). Na kolejnych miejscach były Czechy (5,3 proc.), Węgry (4,3 proc.) i Słowacja (4 proc.).
Spośród krajów pozaunijnych największymi odbiorcami były: Rosja (8,6 proc.), Wielka Brytania (2,1 proc.) oraz USA (2 proc.). Wśród odbiorców znalazły się również niektóre kraje azjatyckie i z Bliskiego Wschodu.
Czytaj także:
- W tej dziedzinie Polska jest światowym liderem. Gofry i wafle wizytówką eksportową
- Psy i koty jedzą polską karmę. Jesteśmy 5. największym światowym eksporterem
- Przestaliśmy się bać inflacji. Na święta już nie szukamy żywności w promocji
- PE szykuje rewolucję. Konsumenci mają częściej naprawiać produkty, niż kupować nowe