Które firmy działają na młodych ludzi, jak magnes? Z pewnością nie tylko te od nowych technologii. Marka, która zajęła pierwsze miejsce istnieje na rynku od 68 lat.
Która firma najbardziej przekonuje do siebie wpływowych konsumentów z pokolenia Z? To sieć restauracji fast food Mc Donald’s. Tak przynajmniej wynika z nowego raportu firmy konsultingowej DCDX zatytułowanego „25 najbardziej magnetycznych marek pokolenia Z”.
Kultowa sieć fast-foodów w ciągu ostatnich kilku lat zaczęła ponownie mocno przyciągać młode pokolenie w Stanach Zjednoczonych. McDonald’s zajął pierwsze miejsce, bo młodych Amerykanów bardzo zainteresował shake Grimace, który znalazł się w menu. Produkt cieszył się wielką popularnością na TikToku, a posty związane z napojem z Mc Donald’s zgromadziły 1,4 miliarda wyświetleń w ciągu 2 tygodni. W Polsce trend nie był tak silny, jak w USA, ale fenomen został odnotowany także wśród polskich użytkowników mediów społecznościowych.
Streaming nadal w trendzie
Jako jedną z najbardziej popularnych marek w amerykańskiej kulturze, Netflix stał się synonimem rozrywki dla pokolenia Z i tym samym znalazł się na drugim miejscu na liście.
W 2023 roku popularność Netflixa w USA napędzana była serialem akcji pt. „One Piece”, który jest adaptacją japońskiej serii książek manga. „One Piece” zgromadził ponad 140 milionów godzin streamingu w pierwszym tygodniu premiery, co stało się rekordem Netflix.
Na trzeciej pozycji wylądował Amazon. Twórcy raportu uważają, że to co sprawia, że firma przyciąga do siebie młodych ludzi to bardzo szeroka oferta: od wystroju domu, przez gotowanie, czytanie, po modę.
Branża gamingowa
Twitch, najbardziej znana platforma do streamowania wideo na żywo, kolejny rok z rzędu przyciągała użytkowników z pokolenia Z. Wcześniej platforma ta była mocno skoncentrowana na gaming’u, ale obecnie wiele treści związanych z Twitchem nie jest związanych z grami. Od zeszłego roku liczba aktywnych kanałów Twitcha podwoiła się z 9,9 mln w 2022 r. do 20 mln w 2023 r., ale liczba jednoczesnych użytkowników nieznacznie spadła z 2,5 mln w 2022 r. do 2,4 mln w 2023 r.
Miejsce piąte zajął Roblox, marka dominującą w branży gier. To platforma do tworzenia gier online, w którym większość treści jest tworzona przez „amatorskich” twórców. Użytkownicy mają też możliwość pokazywania i dzielenia się swoimi wirtualnymi doświadczeniami.
Najstarsza marka, która załapała się na listę, to Disney. Stuletnia wytwórnia filmów uplasowała się na szóstej pozycji. Dalej znalazła się sieć kawiarni Starbucks. W pierwszej dziesiątce jest jeszcze marka NBA oraz Target, czyli aplikacja do zakupów. Dziesiątkę zamyka Apple.
Wśród marek, które przyciągają młodych Amerykanów znalazły się jeszcze: Nike, Spotify, Google, SKIMS, Crocs, Sephora, Lamborghini, Ferrari, Samsung, Nintendo, Audi, Oreo i Shein. Listę 25 ulubionych marek młodych 2023 roku pokazuje poniższa grafika.
Jak mierzy się magnetyzm marki? Według raportu to zdolność firmy do przyciągania uwagi konsumentów w mediach społecznościowych w skali 0-100. Na liście „Gen Z Score” znalazły się marki, które skupiają uwagę młodych ludzi z pokolenia Z w mediach społecznościowych w Stanach Zjednoczonych.
Czytaj także:
- Za romanse już dziękujemy. Przyjaźń, a nie miłość, czyli co chce oglądać pokolenie Z
- Wielki stres i „zło konieczne”. Oto, co pokolenie Z myśli o pieniądzach
- Pokolenie Z wymaga innej edukacji finansowej. Rozmawiamy z zastępcą Rzecznika Finansowego [WIDEO]
- Młodzi ludzie ocenili polski system edukacji. Mają mu wiele do zarzucenia
- Tego się boją młodzi w Europie. Polacy nie odstają, ale jest jeden wyjątek