Lublin inwestuje w rozwój floty bezemisyjnych pojazdów. Przedstawiciele Zarządu Transportu Miejskiego w Lublinie oraz Zarządu firmy Solaris, podpisali dziś trzy umowy na dostawę łącznie 20 autobusów elektrycznych oraz 15 trolejbusów. Wartość zawartych umów przekracza 106 mln złotych.
Wśród nowych pojazdów zamówionych przez Zarząd Transportu Miejskiego znajduje się 15 przegubowych trolejbusów Solaris Trollino 18 oraz 20 elektrycznych autobusów Solaris Urbino 12 electric. Ich dostawy rozłożone są na okres od listopada 2020 roku (5 trolejbusów), do kwietnia 2021 roku (10 trolejbusów) i września 2021 roku (20 autobusów elektrycznych).
„Ogromnie się cieszę, że Lublin sukcesywnie rozbudowuje swoją flotę bezemisyjnych pojazdów w komunikacji miejskiej. Przyjazne mieszkańcom i środowisku, ciche elektryczne napędy to najlepsze rozwiązania dla transportu publicznego. Lublin to jedno z pierwszych miast, do którego już w 1996 roku mogliśmy dostarczyć nasze autobusy. Bardzo dziękuję za ponad 20 lat współpracy i zaufania” – mówi Petros Spinaris, Wiceprezes Zarządu firmy Solaris.
Autobusy Solaris Urbino 12 electric wyposażone będą w baterie Solaris High Power o pojemności 116 kWh, przystosowane do częstego i szybkiego ładowania. Zmagazynowana w nich energia napędzać będzie silnik trakcyjny o mocy 160 kW. Proces kilkuminutowego uzupełniania baterii nastąpi poprzez zamontowany na dachu pantograf, z kolei w nocy ładowanie nastąpi poprzez złącze plug-in na terenie zajezdni. Na dachu znajdą się także panele fotowoltaiczne pozwalające optymalizować zużycie energii przez różne systemy autobusu.
Solaris oprócz pojazdów wybuduje i zainstaluje także infrastrukturę służącą uzupełnianiu energii. Cztery ładowarki pantografowe o mocy 450 kW każda, przeznaczone do szybkiego ładowania w trakcie dnia umiejscowione zostaną na pętli Choiny oraz w zajezdni przy ul. Grygowej. Również na terenie zajezdni przy ul. Grygowej stanie dziesięć ładowarek stacjonarnych umożliwiających jednoczesne ładowanie dwóch autobusów z mocą 40 kW oraz dwie ładowarki mobilne o mocy 40 kW.
Zamawianych 15 przegubowych trolejbusów Solaris Trollino 18 również wyposażonych zostanie w baterie Solaris High Power, o pojemności 58 kWh. Umożliwiają one poruszanie się pojazdu poza siecią trakcyjną, np. w przypadku braku prądu lub konieczności zmiany trasy. Możliwe staje się również wyznaczanie nowych linii bez konieczności budowy sieci zasilającej. Poprzez automatyczny odbierak prądu, w który wyposażone zostaną trolejbusy, energia będzie napędzać trolejbus oraz ładować baterie z wykorzystaniem systemu o nazwie In-Motion-Charging. W każdym z pojazdów zainstalowany będzie silnik trakcyjny o mocy 240 kW.
Wszystkie dostarczane autobusy i trolejbusy wyposażone zostaną w elektryczną klimatyzację miejsca pracy kierowcy oraz przestrzeni pasażerskiej. Całość oświetlenia wykonana zostanie w przyjaznej środowisku i ekonomicznej technologii LED. Do dyspozycji pasażerów oddane będą ładowarki USB umożliwiające podładowanie np. telefonu. Nad bezpieczeństwem podróżujących czuwać będzie system kamer rejestrujących obraz wewnątrz pojazdów oraz przed i za nim.
Współpraca Solarisa oraz Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji sięga roku 1996, gdy do Lublina – jako jednego z pierwszych miast – trafiły autobusy polskiego producenta. MPK i ZTM zamówił dotychczas 146 autobusów i trolejbusów różnych długości wyprodukowanych w podpoznańskim Bolechowie, w tym pierwsze w Polsce niskopodłogowe przegubowe trolejbusy.
Solaris zdobył już zamówienia na 800 elektrycznych Solarisów z 18 państw. Z kolei do 16 polskich miast producent dostarczył dotychczas 118 elektrobusów. Po zrealizowaniu najnowszych zamówień – m.in. 130 Solarisów Urbino 18 electric dla Warszawy czy 21 Solarisów Urbino 12 electric dla Poznania czy też tego podpisanego dziś w Lublinie – już w najbliższych latach liczba jeżdżących elektrycznych Solarisów w Polsce ulegnie potrojeniu.
>>>Czytaj też: Pierwsze autobusy elektryczne Solaris Urbino electric trafiły do Poznania