Irlandzka firma AerCap, największy na świecie leasingodawca samolotów, złożyła roszczenie ubezpieczeniowe o wartości 3,5 mld dolarów za ponad 100 odrzutowców bezprawnie zatrzymanych w Rosji.
Po inwazji na Ukrainę, Zachód w ramach sankcji nakazał Rosji zwrócić wszystkie leasingowane przez rosyjskie linie lotnicze samoloty. Władze Federacji nie wyraziły na to zgody, i na mocy specjalnego dekretu, podpisanego przez prezydenta Rosji, Władimira Putina, „znacjonalizowały” kilkaset maszyn, należących do lessorów z Zachodu.
Najbardziej poszkodowana jest irlandzka firma AerCap, największy na świecie leasingodawca samolotów, która wydzierżawiła Rosji 135 odrzutowców i 14 silników.
Roszczenie ubezpieczeniowe AerCap może być więc największym wśród leasingodawców, ubiegających się o odszkodowanie za setki samolotów o łącznej wartości 10 mld dolarów, które są przetrzymywane w Rosji. To również jedno z największych pojedynczych roszczeń, jakie kiedykolwiek zgłoszono.
– W zeszłym tygodniu złożyliśmy roszczenie ubezpieczeniowe na około 3,5 mld dolarów w odniesieniu do naszych samolotów i silników pozostających w Rosji – poinformował dyrektor finansowy AerCap, Peter Juhas. Oszacował również zaangażowanie AerCap w Rosji na około 2,5 mld dolarów.
Leasingodawcy mieli czas do 28 marca na rozwiązanie obecnych umów najmu z Rosją.
Agencja Reutera, cytując analityków branżowych, podaje, że bezprecedensowa sytuacja i skala potencjalnych strat będą prawdopodobnie oznaczać lata sporów między leasingodawcami i ubezpieczycielami – zanim jakiekolwiek roszczenia zostaną wypłacone.
Czytaj więcej na temat „nacjonalizacji” samolotów:
- Po co Putinowi samoloty bez serwisowania? Ekspert: Ukradzione maszyny nie wylecą poza Rosję
- Wiceprezes IATA o nacjonalizacji samolotów: Putin działa metodą odwetową
- Dni rosyjskiego lotnictwa cywilnego są policzone? „To dowód na to, że sankcje działają”
- Rosja może stracić nawet 770 samolotów przez sankcje
- Rosja znacjonalizuje zagraniczne samoloty. Putin podpisał ustawę