Spółka Centralny Port Komunikacyjny zakupiła prawie 500 ha gruntów, na których projektuje budowę nowego portu przesiadkowego – poinformował PAP rzecznik CPK Konrad Majszyk.
Do Programu Dobrowolnych Nabyć zgłosiło się dwie trzecie mieszkańców z obszaru projektowanego pierwszego etapu lotniska.
– Program Dobrowolnych Nabyć (PDN), uruchomiony w celu pozyskania gruntów pod budowę lotniska CPK, notuje bardzo dobre wyniki. Do PDN zgłosiły się już dwie trzecie mieszkańców z obszaru projektowanego pierwszego etapu lotniska – powiedział Majszyk.
Jak dodał, w styczniu w PDN padł rekord pod względem liczby zgłoszeń [60, przyp. red.]. Luty okazał się najlepszy w historii programu w zakupionych nieruchomościach.
– Dzisiaj w zasobach spółki CPK znajduje się już prawie 500 ha gruntów, na których zostanie zrealizowana inwestycja – poinformował.
W sumie, od grudnia 2022 r. do lutego 2023 o 83 proc. zwiększyła się łączna powierzchnia pozyskanych nieruchomości w ramach PDN.
– W procesie wykupu, czyli wykonywania operatów szacunkowych, składania ofert, negocjacji z mieszkańcami czy podpisywania protokołów uzgodnień i zawierania umów jest już obszar 2 600 hektarów. – wyjasnił Majszyk.
– Jeśli weźmiemy pod uwagę obszar lokalizacji lotniska, to dzięki dużej dynamice zgłoszeń w PDN są już dwie trzecie tego obszaru – dodał.
Rzecznik CPK dodał, że dotychczas do PDN przystąpiło niemal 900 właścicieli.
Program dobrowolnych nabyć ma przynieść korzyści
Przypomniał, że dzięki oferowanym udogodnieniom i bonusom, przystępujący do programu mogą liczyć na satysfakcjonującą ofertę finansową.
– Przy sprzedaży nieruchomości mieszkańcy otrzymują: 140 proc. wartości budynków i 120 proc. wartości gruntu. Oznacza to, że za dom o wartości 500 tysięcy złotych w ramach PDN mogą dostać 700 tysięcy złotych – zaznaczył.
Majszyk zauważył, że program stwarza również możliwość wyceny odtworzeniowej nieruchomości bez amortyzacji czy też dochodzenia wysokości zadośćuczynienia przed sądem. Zaznaczył, że z udogodnień tych mogą skorzystać tylko uczestnicy PDN.
Dotychczas nie były one stosowane przy realizacji innych programów infrastrukturalnych w Polsce – spółka CPK, finansuje przeprowadzkę pokrywa również koszty obsługi prawnej przy zakupie nieruchomości. Chętnym mieszkańcom opłaca kursy i szkolenia, które mogą zagwarantować zatrudnienie tym, którzy będą chcieli podjąć pracę przy budowie lub obsłudze lotniska.
– Rolnikom, którzy chcieliby nadal prowadzić swoją działalność oferuje w ramach PDN listę ok. 600 ha nieruchomości zamiennych – wyjaśnił.
Według spółki, jest realna szansa na to, że prace przygotowawcze na terenie przyszłego lotniska CPK rozpoczną bez wdrażania procedur wywłaszczeniowych.
– Jeśli trend zgłoszeń do PDN się utrzyma możemy zakładać, że zdecydowaną większość gruntów uda się nabyć dobrowolnie – powiedział.
Czym dokładnie ma być CPK?
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. hektarów ma być wybudowany port lotniczy, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 40 mln pasażerów rocznie.
W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz.
CPK ma zostać uruchomiony w 2028 r. wraz z wraz z węzłem kolejowym i odcinkiem Kolei Dużych Prędkości Warszawa – Łódź. Reszta inwestycji kolejowych CPK jest zaplanowana do końca 2034 r.
Polecamy także:
- CPK: Hotele, biura i parkingi na terenie lotniska. Wybrano już projektantów
- CPK sprawdzi rynek potencjalnych wykonawców megalotniska
- Horała: Na inwestycji CPK nie można oszczędzać
- Linia kolejowa do CPK coraz bliżej. Podpisano umowy z projektantami