Chińczycy przeprowadzili udany pierwszy test prototypu nowego pociągu kolei magnetycznej. Jego maksymalna prędkość ma wynieść aż 600 km/h, podaje South China Morning Post.
Prototyp, którego test odbył się w niedzielę 21 czerwca w Szanghaju, nie pobije jednak rekordu prędkości kolei magnetycznej, który wciąż należy do japońskiego pociągu MLX01. W 2015 roku rozwinął on na torze testowym prędkość 603 km/h.
Nawet jednak jeśli chiński pociąg nie jest w stanie pobić rekordu ustanowionego przez odpowiednika z Japonii, to prawdopodobnie zdołałby skrócić czas podróży między oddalonymi od siebie o 1200 km Pekinem i Szanghajem do zaledwie 3,5 godziny. Obecnie taka podróż, odbywana za pomocą bardziej konwencjonalnej kolei dużych prędkości, trwa w sumie 5,5 godziny.
Gotowy model pociągu, który przetestowano w Szanghaju, ma opuścić fabrykę do końca tego roku.
Kolej magnetyczna, lub maglev (z ang. magnetic levitation – „lewitacja magnetyczna”), to technologia umożliwiająca osiąganie niezwykle wysokich prędkości – przede wszystkim dzięki wyeliminowaniu tarcia kół pociągu o szyny, powodującego znaczne starty energii. Dzięki systemowi opartemu o elektromagnesy ruch maglevu odbywa się bowiem bez bezpośredniego kontaktu z podłożem.
Sposób działania tej kolei wyjaśnia nieco bardziej szczegółowo poniższy materiał wideo:
Pociągi kolei magnetycznej jak do tej pory nie znalazły jednak szerokiego zastosowania – regularnie działające linie poruszają się jedynie na stosunkowo krótkich trasach i obsługują pojedyncze połączenia tylko na kilku liniach w Chinach, Japonii i Korei Południowej.
Podstawowym obecnie problemem związanym z ich szerokim stosowaniem jest niezwykle wysoki koszt budowy, znacząco przekraczający cenę konstrukcji linii konwencjonalnej kolei dużych prędkości.
W związku z tym trudno jest obecnie przewidzieć, kiedy i czy w ogóle maglevy będą faktycznie obsługiwać trasy tak długie, jak wspomniana wcześniej linia między Szanghajem a Pekinem.
Breakthrough in the 600km/h! China’s 600km/h maglev train prototype has successfully completed its maiden test run in Shanghai on Sunday, a step forward to the construction of an advanced rail transport, according to CRRC Qingdao Sifang. pic.twitter.com/17OMt37njk
— People's Daily, China (@PDChina) June 21, 2020
Czytaj także: Superszybka kolej z Warszawy do Lizbony pomogłaby odbudować gospodarkę UE – uważa wiedeński think tank