Lean management zakłada zwiększenie efektywności firmy w wyniku eliminacji różnych przejawów marnotrawstwa. Świetnie sprawdzi się w przypadku podmiotów działających w branży przemysłowej, logistycznej czy motoryzacyjnej. Jak zastosować taką koncepcję w przedsiębiorstwie i o czym trzeba pamiętać podczas jej wdrażania?
Czy w firmie warto postawić na lean management?
Lean management to skuteczna odpowiedź na szereg problemów, które mogą dotykać współczesne firmy. Koncepcja zmierza do optymalizacji procesów produkcyjnych czy transportowych, dzięki czemu mogą one być realizowane szybciej i przy mniejszych nakładach finansowych. Jest to możliwe dzięki wykluczeniu marnotrawstwa, czyli czynników, które zmniejszają efektywność zakładu. Zalicza się do nich na przykład zbędny transport, zbyt długie oczekiwanie na dostawy podzespołów czy wadliwe produkty.
Skuteczne wdrożenie koncepcji lean management może doprowadzić do:
- zwiększenia wydajności zakładu dzięki skróceniu cykli produkcyjnych oraz eliminacji przestojów;
- lepszego gospodarowania zasobami, w tym zapasami – służy temu strategia Just in Time, w której dostawy surowców są realizowane tylko w razie powstania zapotrzebowania na nie;
- polepszenia pozycji konkurencyjnej firmy na rynku w wyniku skrócenia czasu realizacji zamówień i zapewnienia lepszej jakości wyrobów.
W koncepcji lean management trzeba uwzględnić aktualne potrzeby i możliwości firmy, w tym technologiczne. Jej zastosowanie nie jest łatwe, dlatego w tym zakresie warto skorzystać z pomocy partnera, który oferuje profesjonalne wsparcie organizacji produkcji.
Jak w praktyce zastosować koncepcję lean management w firmie?
Na początek konieczna jest dokładna analiza sytuacji firmy. Warto sprawdzić, w jaki sposób odbywa się w niej przepływ zasobów i informacji oraz jakie „wąskie gardła” występują w jego ramach, jak również, jak prezentuje się park maszynowy i jak zagospodarowano dostępną przestrzeń.
W dalszej kolejności należy zaprojektować i wdrożyć rozwiązania oparte na lean management. Podstawą jest system ssący, w którym produkty są dostarczane klientom dokładnie wtedy, gdy ich potrzebują. W zależności od potrzeb danej firmy, koncepcja lean może wymagać:
- stworzenia automatycznej linii produkcyjnej;
- zastosowania zaawansowanych algorytmów optymalizacji przepływu zasobów;
- wykorzystania zrobotyzowanych stanowisk roboczych.
Na końcu pozostaje przetestowanie systemu. Nie można zapomnieć też o ciągłym jego doskonaleniu, w tym w oparciu o innowacje.

Źródło: Shutterstock
Koncepcja lean management wymaga uważnego planowania, aby możliwe było osiągnięcie celów związanych z eliminacją marnotrawstwa. W tym celu trzeba rozpoznać, w jaki sposób w firmie dochodzi do przepływu materiałów i informacji, a także jakie problemy uwidaczniają się w tym względzie i jak można je rozwiązać za pomocą lean.
O czym szczególnie trzeba pamiętać w ramach lean management?
Zastosowanie tej koncepcji wiąże się z dokładnym zdefiniowaniem i dostarczeniem wartości dla klienta. Wymaga to jasnego określenia celów lean management. Ważne jest również silne zaangażowanie pracowników, dzięki czemu możliwa będzie gruntowna zmiana sposobu pracy w firmie. Nie można zapomnieć też o użyciu odpowiednich narzędzi (dotyczy to na przykład kart Kanban, które pozwolą zarządzać poszczególnymi procesami) oraz o monitoringu i ewaluacji projektu przy wykorzystaniu różnych wskaźników, na przykład efektywnościowych (KPI).
Optymalizacja lean management jest w stanie usprawnić funkcjonowanie firmy produkcyjnej czy logistycznej tylko wtedy, gdy zostanie zrealizowana przez doświadczonego partnera. Jest on bowiem w stanie zadbać o dokładne rozpoznanie stanu wyjściowego, a następnie zaprojektowanie, wdrożenie, przetestowanie i monitorowanie nowego systemu przy zastosowaniu najbardziej wydajnych technologii.