Proces przyjmowania wniosków o wsparcie z Tarczy Finansowej 2.0 PFR ruszył 15 stycznia. Jakie środki mogą pozyskać mikroprzedsiębiorcy i jak należy po nie zgłosić?
Tarcza Finansowa 2.0 od PFRu skierowana jest do wybranej grupy przedsiębiorstw – w tym mikroprzedsiębiorstw – reprezentujących branże szczególnie dotknięte ekonomicznymi skutkami epidemii koronawirusa.
Zgodnie z obecnie obowiązującymi zasadami są to dokładnie 54 branże opisane kodami Polskiej Klasyfikacji Działalności.
Listę podstawowych 45 branż pierwotnie objętych pomocą wraz z kodami znaleźć można pod tym linkiem. Od lutego dodatkowo wsparciem objętych zostało kolejnych 9 branż:
- sprzedaż hurtową odzieży i obuwia;
- działalność klubów sportowych;
- naukę języków obcych;
- sprzedaż detaliczną obuwia i wyrobów skórzanych prowadzoną w wyspecjalizowanych sklepach;
- pranie i czyszczenie wyrobów włókienniczych i futrzarskich;
- produkcję filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych
- postprodukcję związaną z filmami, nagraniami wideo i programami telewizyjnymi;
- dystrybucję filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych;
- nagrania dźwiękowe i muzyczne.
Tarcza 2.0 dla mikrofirm – warunki
Przez mikrofirmę, która może ubiegać się przyznanie wsparcie, rozumiane jest przedsiębiorstwo, które spełnia dwa następujące warunki:
- Zatrudniało od 1 do 9 pracowników w dniu 31 grudnia 2019 lub 31 lipca 2020 roku;
- Jego obrót netto lub suma bilansowa za 2019 roku była mniejsza lub równa kwocie 2 mln euro.
O subwencje w ramach Tarczy 2.0 mogą ubiegać się mikrofirmy, które spełniają następujące warunki:
- wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej lub Krajowego Rejestru Sądowego,
- prowadzenie działalności gospodarczej na dzień 31 grudnia 2019 roku oraz na dzień złożenia wniosku,
- nie są w stanie likwidacji, restrukturyzacji lub upadłości,
- ulokowanie rezydencji podatkowej na obszarze Europejskiego Obszaru Gospodarczego,
- posiadanie odpowiedniego PKD ujawnionego w CEIDG lub KRS,
- posiadanie potwierdzonych umocowań,
- zdolni do wykazania spadku obrotów.
Szczegóły dotyczący wszystkich warunków i zasad udzielenia wsparcia zawarte są w regulaminie, który jest udostępniony na stronie Polskiego Funduszu Rozwoju.
Warto jednak podkreślić, że o wsparcie z Tarczy Finansowej 2.0 mogą ubiegać się zarówno mikrofirmy, które otrzymały już pomoc z poprzedniej Tarczy, jak i ci, którzy wcześniej się o nią ubiegali, lecz nie została im ona przyznana. Szczegółowe zasady przyznawania wsparcia w takich okolicznościach są wyjaśnione we wspomnianym regulaminie.
Co istotne, ze wsparcia w ramach Tarczy Finansowej 2.0 nie mogą skorzystać osoby samozatrudnione – warunkiem udzielenia pomocy jest bowiem zatrudnianie co najmniej jednego pracownika. Samozatrudnieni nie są także „pracownikami” w rozumieniu programu. Takie osoby nie liczą się więc w przypadku wyliczania liczby pracowników w danym przedsiębiorstwie.
Gdzie i do kiedy należy złożyć wniosek?
Wnioski składać można do 28 lutego 2021 roku za pośrednictwem bankowości elektronicznej banków, które biorą udział w programie, a których szczegółowa lista dostępna jest na stronie PFR.
Składając wniosek, beneficjent zobowiązany jest do przekazania do banku dokumentów poświadczających umocowanie Osoby Upoważnionej przed podpisaniem umowy subwencji finansowej. Dokładne warunki dotyczące tego pełnomocnictwa opisane są szczegółowo tutaj.
Jak zaznacza PFR, system weryfikacji wniosków Tarczy Finansowej PFR 2.0 automatycznie sprawdza, czy przedsiębiorca przesłał do Urzędu Skarbowego deklarację rozliczenia podatków, np. JPK-V7M lub JPK-V7K za grudzień 2020 r.
W przypadku braku tego rozliczenia w bazach danych US, system tymczasowo wstrzymuje wniosek i przez okres maksymalnie 7 dni roboczych sprawdza codziennie dostępność deklaracji. Najpóźniej po upływie tego okresu, PFR podejmuje decyzję na podstawie dostępnych danych.
Na jakie wsparcie mogą liczyć mikrofirmy?
Wartość wszystkich środków przeznaczonych dla mikrofirm wynosi 6,5 mld zł. Wysokość przyznawanych środków jest uzależniona od wielkości strat poniesionych przez przedsiębiorców.
W przypadku mikrofirm straty są wyliczane dla okresu od kwietnia do grudnia 2020 roku lub dla IV kwartału 2020 roku i porównywane do analogicznego okresu w roku poprzednim.
Przy spadku przychodów w omawianych przedziałach czasowych w skali od 30 do 60 proc. mikrofirmy będą mogły liczyć na subwencję o wartości 18 tys. zł na każdego zatrudnionego pracownika. Przy większej skali zanotowanych strat kwota ta wzrośnie do 36 tys. w przeliczeniu na jedną osobę zatrudnioną.
Maksymalna kwota wsparcia dla mikroprzedsiębiorstwa wyniesie więc 324 tys. zł.
Procent subwencji, który będzie podlegał zwrotowi będzie natomiast równy procentowi ewentualnej redukcji zatrudnienia dokonanej w 2021 roku. W przypadku utrzymania poziomu zatrudnienia w stosunku do średniej z 2020 roku subwencja nie będzie podlegała zwrotowi w żadnej kwocie.
Należy także pamiętać, że umorzona część subwencji stanowi dla przedsiębiorcy przychód do opodatkowania odpowiednio PIT lub CIT. Możliwość dokonania częściowego zwolnienia z podatku CIT/PIT dokonanych umorzeń będzie analizowana przez Ministerstwo Finansów we współpracy z PFR.