Umiejętności z zakresu IT oraz analizy danych są najbardziej poszukiwane na rynku pracy. Około 23 proc. badanych przedsiębiorstw szuka pracowników z takim doświadczeniem, wynika z analizy ManpowerGroup „Niedobór talentów”. Powodem tego jest rosnące znaczenie i zastosowanie sztucznej inteligencji w różnych branżach.
Według ekspertki rynku pracy i manager zatrudnienia stałego w Manpower Marty Szymańskiej, sztuczna inteligencja i technologie z nią związane stanowią już integralną część wielu obszarów gospodarczych.
– Nie tylko rewolucjonizują one sektor nowoczesnych technologii, ale także wnikają głęboko w dziedziny takie jak medycyna, finanse, logistyka czy przemysł. W obliczu tych zmian posiadanie wiedzy na temat AI staje się kluczowym atutem na rynku pracy. Pracodawcy poszukują osób, które potrafią wykorzystać elementy sztucznej inteligencji do rozwiązywania problemów i optymalizacji procesów w firmach – mówi Marta Szymańska.
– Kandydaci z umiejętnościami w obszarze AI są zdecydowanie bardziej konkurencyjni i mogą liczyć na atrakcyjne oferty zatrudnienia. Na wpływ braku wykwalifikowanej kadry w sektorze finansów, logistyki i przemysłu ma rosnąca rola sztucznej inteligencji. Nowoczesne rozwiązania wymagają zmiany procesów oraz zakresu obowiązków na wielu stanowiskach. To z kolei wymaga od pracowników posiadania nowych umiejętności i cech osobowych. Mowa tutaj przede wszystkim o elastyczności, umiejętności uczenia się, a także kreatywnym podejściu do zadań – dodaje.
Wyzwania wśród pracodawców
W badaniu ManpowerGroup pracodawcy zostali poproszeni o wskazanie największych wyzwań związanych ze stanowiskami wymagającymi umiejętności z zakresu sztucznej inteligencji. Okazuje się, że najtrudniejsze jest dla nich tworzenie nowych stanowisk związanych ze sztuczną inteligencją.
Ponadto szkolenie pracowników w zakresie wykorzystywania AI oraz poszukiwanie wykwalifikowanych osób znających ten obszar jest dla pracodawców dużą przeszkodą. Dla pracodawców dużym wyzwaniem jest także zidentyfikowanie stanowisk pracy, które mogą z powodzeniem wykorzystywać sztuczną inteligencję. Przedsiębiorcy mają jeszcze trudność z tworzeniem odpowiednich programów i szkoleń podnoszących kwalifikacje pracowników. Zrozumienie istoty tego, jakie nowe umiejętności są pożądane na zmieniającym się rynku pracy stanowi nie lada wyzwanie dla pracodawców.
Bądź na bieżąco z najważniejszymi informacjami subskrybując nasz codzienny newsletter 300Sekund! Obserwuj nas również w Wiadomościach Google.
– Podczas wdrażania sztucznej inteligencji w firmie kluczową rolą pracodawców jest wsparcie w procesie upskillingu oraz reskillingu pracowników. Ma to na celu dostosowanie organizacji do nowych wymagań rynku. Jednak tworzenie skutecznych programów szkoleniowych nie jest łatwym zadaniem – uważa Szymańska.
Wymaga to precyzyjnej strategii wdrożenia AI, przetestowania tych rozwiązań, dopasowania programów szkoleniowych do potrzeb firm oraz zdefiniowania nowych ról. Dodatkowo, proces wdrożenia nowych technologii jest czasochłonny i kosztowny. Wymaga to od pracodawców dokładnej analizy, przemyślanych decyzji. Sztuczna inteligencja zmienia oblicze rynku pracy, stawiając przed pracodawcami i pracownikami nowe wyzwania. Jednak poprzez odpowiednie przygotowanie i dostosowanie się do zmian, można przekształcić te wyzwania w możliwości rozwoju i sukcesu na rynku – podsumowuje.
Polecamy:
- Zmiany w PGE. Powołano tymczasowo nowego prezesa
- Niedziele handlowe na razie bez zmian. Ministerstwo ma inne priorytety
- Paryż mówi „nie” dużym autom, a samochody w Europie i tak rosną. O centymetr co dwa lata