Ministerstwo Infrastruktury przygotowało projekt nowelizacji ustawy, który zmienia zakres funkcjonowania Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie jako regulatora.
– Jednym z podnoszonych przez przedstawicieli samorządów powodów złej kondycji finansowej niektórych przedsiębiorstw [wodociągowo-kanalizacyjnych – przyp. red.] w ubiegłych latach jest brak możliwości elastycznego reagowania na zwiększone koszty funkcjonowania, co wynikało z nieudzielania zgody przez PGW Wody Polskie na zmianę taryf za dostarczanie wody i ścieków. Odpowiedzią na tę sytuację jest projekt nowelizacji ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków oraz ustawy Prawo wodne – tłumaczy Rafał Jaśkowski, dyrektor Biura Komunikacji w Ministerstwie Infrastruktury.
Nowelizacja ustawy zakłada przypisanie PGW Wody Polskie „kompetencji do ingerencji w proces zatwierdzania taryf” w dwóch przypadkach:
- Obligatoryjnie – gdy proponowana taryfa wzrasta o ponad 15 proc. w porównaniu do średnich taryf z ostatnich 3 lat dla danego przedsiębiorstwa wodno-kanalizacyjnego. W takim przypadku stanowisko regulatora będzie wiążące. Tym samym zatwierdzenie taryfy będzie wymagało pozytywnego uzgodnienia organu regulacyjnego. W przypadku odmowy uzgodnienia taryfy przez organ regulacyjny projekt ustawy zakłada możliwość zaskarżenia takiego stanowiska bezpośrednio do sądu administracyjnego.
- Fakultatywnie (uzyskiwanie opinii) – gdy wzrost taryfy wynosi mniej niż 15 proc. względem poprzednio obowiązujących średnich taryf z okresu ostatnich 3 lat. W takim przypadku rada gminy będzie mogła zwrócić się do organu regulacyjnego o zaopiniowanie taryfy. Wójt, burmistrz lub prezydent zdecyduje o potrzebie uzyskania takiej opinii. Stanowisko organu regulacyjnego będzie tylko opinią, której gmina może nie uwzględnić.
– Projekt ustawy zmienia zakres funkcjonowania regulatora, nie przewiduje jednak jego likwidacji. W przypadku nieznacznych zmian cen regulator będzie wspomagał gminy w procesie podejmowania merytorycznego rozstrzygnięcia, natomiast w przypadku znaczącej zmiany cen rola regulatora będzie silniejsza. Będzie mógł zablokować zmianę cen, jeśli nie będzie miała ona uzasadnienia – komentuje Rafał Jaśkowski.
Jak dodaje, uzgodnienie projektu taryfy przez PGW Wody Polskie powyżej 15 proc. progu podwyżki ma zapewnić realizację wniosków Najwyższej Izby Kontroli dotyczących „uniknięcia konfliktu interesów oraz ochrony interesów odbiorców usług przed nieuzasadnioną zmianą cen usług wodociągowo-kanalizacyjnych”.
Projekt nowelizacji ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków oraz ustawy Prawo wodne jest na etapie uzgodnień międzyresortowych, opiniowania i konsultacji publicznych.
Jak informuje natomiast PGW Wody Polskie, w latach 2022-2024 wydano łącznie 1313 decyzji niepozwalających na zmianę taryf za dostarczanie wody i ścieków.
– Taki wynik spraw wiązał się przede wszystkim z błędami merytorycznymi tkwiącymi w opracowanych przez przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjne wnioskach taryfowych. Do najczęstszych powodów odmowy zatwierdzenia taryfy za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków przedłożonej do zatwierdzenia należało niewłaściwe ustalenie niezbędnych przychodów i brak uzasadnienia zmiany warunków ekonomicznych, prowadzące do zawyżenia cen i stawek opłat za dostarczanie wody i odbiór ścieków – wyjaśnia Departament Komunikacji i Edukacji Wodnej PGW Wody Polskie.
Polecamy też:
- Najlepsi w gospodarowaniu wodą. Wrocław zdeklasował Warszawę, Słupsk wygrał z Gdynią
- Jedna trzecia zabytków w Turcji i Grecji może znaleźć się pod wodą. Zagraża im rosnący poziom morza
- Koniec z ekologią tylko na metce. Unia zakazuje haseł niepopartych dowodami
- Chiny zakazują importu japońskich owoców morza. Problemem woda z Fukushimy