Polskie Porty Lotnicze (PPL) zakładają rozpoczęcie inwestycji w rozbudowę Lotniska Chopina w drugiej połowie 2026 r., poinformował prezes Andrzej Ilków. Kwota inwestycji szacowana jest na 2,4 mld zł.
– Mamy mapę drogową, która pokazuje aktualizację planu inwestycyjnego. Dajemy sobie czas do połowy 2025 roku. Będzie to czas na projektowanie i w II połowie 2026 rozpoczęcie budowy. Także decyzje korporacyjne PPL są wypracowywane teraz. W połowie przyszłego roku ma być ostatecznie ustalona strategia inwestycyjna. A później od 2026 już rozbudowa. Kwestię finansowania mamy już wyliczoną. To będzie kosztowało 2,4 mld zł i jesteśmy w stanie to finansować sami – powiedział ISBnews Ilków.
Co się zmieni?
Wcześniej PPL podały, że pracują nad szczegółowym programem wdrożenia modernizacji mazowieckich portów lotniczych, dzięki którym będą mogły obsłużyć blisko 40 mln pasażerów rocznie.
– Zwiększymy liczbę gate’ów w strefie Schengen, co będzie możliwe po przedłużeniu pirsu południowego w stronę dawnego terminalu Etiuda. Zwiększymy liczbę gate’ów w strefie non-Schengen. Dostosujemy większą liczbę stanowisk kontaktowych, czyli rękawów do obsługi samolotów kodu E. Przebudowany zostanie pirs północny, w miejscu, gdzie aktualnie znajduje się część non-Schengen. Zwiększy się liczba gate’ów, jak również dostosowane zostaną stanowiska postojowe tak, aby mogły z nich korzystać większe samoloty, jak B777, czy B787. Dobudowany zostanie nowy procesor sortowni, który obsłuży bagaże pasażerów – wymieniono w prezentacji.
Jak podano, planowane jest także stworzenie nowej płyty postojowej, gdzie miejsce znajdzie nawet 6 samolotów kodu C. Poza tym uzupełniana jest dokumentacja projektowa, aby można było w najbliższym czasie uruchomić przetarg.
– Planowany jest zakup nowych urządzeń do skanowania bagaży podręcznych pasażerów. Taka zmiana znacznie poprawi przepustowość stanowisk kontroli bezpieczeństwa – PPL testował w 2023 r. takie rozwiązanie. Toczy się przebudowa płyty postojowej 5B. Dzięki modernizacji pojawią się stanowiska tzw. przelotowe, które będą dopasowane do różnych maszyn kodu C (A320, B737). Według analiz aktualnie nie ma potrzeby zwiększania limitów środowiskowych. Według wyliczeń PPL inwestycje zakończyłyby się w 2029 r., a ich pełna amortyzacja nastąpiłaby w 2035 r., kiedy wypracowany zostałby dodatkowy zysk rzędu 900 tys. zł – czytamy dalej.
Chcesz być na bieżąco? Subskrybuj 300Sekund, nasz codzienny newsletter!
Z prezentacji dowiadujemy się także, że według oceny ekspertów PPL, 2035 r. jest realnym terminem, kiedy CPK mógłby zacząć funkcjonować.
– Podawana wcześniej data 2028 r. była myśleniem życzeniowym, a do tego katastrofalnym w skutkach dla mazowieckich lotnisk. Modernizacja Lotniska Chopina będzie też szansą na rozwój przewoźników tradycyjnych, w tym PLL LOT – zaznaczono w informacji.
To też może Cię zainteresować:
- Lotnisko w Dubaju nie może się otrząsnąć po nawałnicy. Ogranicza liczbę przylotów
- Lotnisko w Modlinie będzie mieć wirtualną wieżę kontroli lotów. To jedyna taka technologia w Polsce
- Lotnisko w Radomiu z mniejszą liczbą pasażerów. Samorząd może zacząć do niego dopłacać
- Nie Heathrow, nie Stambuł, ani nawet CPK. Madryt chce mieć największe lotnisko w Europie