Liczba transakcji zawartych w małych sklepach była w marcu o 4,7 proc. mniejsza niż rok wcześniej. To skutek spadającej liczby sklepów małoformatowych, oceniają eksperci Polskiej Izby Handlu i CMR Panel.
Według danych zebranych przez PIH i CMR Panel łączna wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 była w marcu bieżącego roku o 4,5 proc. wyższa niż przed rokiem. A liczba transakcji o 4,7 proc. niższa niż rok wcześniej.
– Spadek liczby transakcji w całym kanale sklepów małoformatowych to w dużej mierze efekt zmniejszającej się liczby placówek tego formatu. Istniejące sklepy w marcu odwiedzało nieco więcej klientów niż przed rokiem, robili też większe zakupy – średnia liczba opakowań w koszyku wzrosła o 2 proc. (do 3,7 proc.). Średnia wartość transakcji w marcu 2024 roku wyniosła 24,34 zł, czyli aż o 10 proc. więcej niż przed rokiem – czytamy w komunikacie.
Większe koszyki to po części efekt zakupów przedświątecznych – w ostatnim tygodniu marca, zakończonym wielkanocną niedzielą, klienci sklepów małoformatowych kupowali średnio 4 produkty i wydawali na nie średnio prawie 27 zł. Duże wzrosty sprzedaży w porównaniu z marcem 2023 roku odnotowały wszystkie typowo świąteczne kategorie (w 2023 roku większość zakupów związanych z Wielkanocą odbywała się już w kwietniu), dodano.
Chcesz być na bieżąco? Subskrybuj 300Sekund, nasz codzienny newsletter!
Sklepy małoformatowe do 300 m2 obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 m2, średnie sklepy spożywcze 41-100 m2, duże sklepy spożywcze 101-300 m2, specjalistyczne sklepy alkoholowe.
Polecamy także:
- LPP nadal zaopatruje rosyjskie sklepy? Polska spółka oskarża wywiadownię o dezinformację
- Klienci w 2023 roku rzadziej odwiedzali sklepy. Ten trend może się utrzymać
- Polacy na zakupach chcą aplikacji i kas samoobsługowych. Sklepy łapią zadyszkę